flight disruption
Photo by Alexander Schimmeck on Unsplash

שיבושים בטיסות ברחבי ארה"ב בעקבות שדרוג רשת ה-5G

מספר חברות תעופה גדולה בינהן Emirates, Air India, ANA ו-Japan Airlines, הודיעו על ביטול טיסות החל מה-19 לינואר בערים מרכזיות בארה"ב.

מה הקשר בין דור 5 למכשירי תעופה?

ספקטרום ה-C-band של מפעילות הסלולר Verizon ו-AT&T, היה צפוי להתחיל להיפרס ביום רביעי הזה, 19 בינואר, איך הוא צפוי לחוות עיכובים נוספים. 

מפעילי חברות תעופה בארה"ב הזהירו מוקדם יותר השבוע כי השקת דור 5 עשוי לגרום ל"תקלה קטסטרופלית" לזמני הטיסות שלהם.

לפי מידע של רשות התעופה הפדרלית, או ה-FAA החשש הוא שאותות מסוימים מתדר C של דור ה-5 (C-band) יכולים להפריע למדדי הגובה של מד גובה אלקטרוני הנמצא במטוסים מסוימים, ואף עשויים ליצור בעיה בטיחותית שכן הוא עוזר למטוסים לבצע נחיתה בטוחה יותר.

מכשור זה קריטיים לנחיתה במיוחד כאשר הראות מוגבלת, וכשל במערכת זו היה בבסיסה של התרסקות קטלנית של חברת Turkish Airlines ב-2009, לכן הגיוני שחברות התעופה, לא מוכנות לקחת סיכון בנושא זה.

טיסות רבות מבוטלות, לא ידוע מתי יתחדשו

מספר חברות הודיעו על ביטולי הטיסות שלהם החל מיום רביעי זה (19.1). 

Emirates, Air India, ANA ו-Japan Airlines הודיעו כולן שהן מבטלות מספר מסוים של טיסות לארה"ב עקב הפריסה המדוברת של C-band 5G.

הסכנה היא כמו שנמסר, בהפרעה של מכשור חשוב במטוס, ההשפעה קיימת במיוחד במטוסים של חברת בואינג מסוג דגם 777. 

ההשפעה של התדרים אינה מוגבלת לרשתות התעופה וגם חברות ספנות כולל UPS Airlines ו-FedEx Express, מסרו שטיסות מסחריות וטיסות תובלה של מטענים וסחורה עשויות להיות מושפעות מהפריסה.

העניין הגיע לשיא כאשר ספקי סלולר, סוכנויות פדרליות, חברות תעופה ויצרני מטוסים לא הגיעו להסכמות בנוגע לפריסה והטווח הבטוח שניתן לפרוס אנטנות ברשתות תעופה. 

מחברת Emirates, אשר נחשבת לחברה עם צי מטוסי הבואינג 777 הגדולה בעולם בידי רויטרס, נמסר שהיא "משביתה את כל הטיסות ליעדים הבאים בארה"ב החל מה-19 בינואר 2022 ועד להודעה חדשה".

הערים המושפעות בהודעת Emirates הן בוסטון, שיקגו, דאלאס-פורט וורת', יוסטון, מיאמי, ניוארק, אורלנדו, סן פרנסיסקו וסיאטל, ללא ספק ערים מרכזיות אשר יכולות לגרום ל"פקק" של ממש במרחב האווירי של ארה"ב, וכמו שראינו בעבר, עשוי להשפיע בהדרגה גם על שאר העולם.

הודעה דומה על הביטולים נמסרו מחברות נוספות.

לאן טסים מפה?

בעקבות החשש, שתי המפעילות, AT&T ו-Verizon הודיעו שהם דוחות את הפעלת המגדלים בעל התדר המשבש ויפעלו ביחד עם רשות התעופה וה-FAA למצוא פתרון המוסכם על כולם ואינו יסכן את הטיסות או המכשור שלהם.

המפעילות עשויות להפסיד הרבה מאוד עם לא יגיע להסדר בהקדם שכן הם זכו במכירה פומבית ב-C-band החדש, ושילמו עבורו 65 מיליארד דולר במכירה פומבית בשנה שעברה. שתיהן צריכות את הספקטרום הנוסף כדי להתמודד עם דרישות התעבורה של דור 5, זאת כאשר התוכנית של AT&T היא לסגור את רשת הדור 3 שלה בחודש הבא.

בינתיים ונכון לכתיבת שורות אלו ולמרות הדחייה של הפריסה של המפעילות הגדולות, חברות התעופה המדוברות לא חזרו בהן מהביטולים, נמשיך לעקוב.

דילוג לתוכן