ניר מקובסקי, מומחה לליווי עסקי לעסקים ולסטארטאפים

איך תגרמו למשקיע לשים כסף על הסטרטאפ שלכם

מאת: ניר מקובסקי

ב"סטארטאפ ניישן" רבים הם סיפורי סינדרלה של יזמים שהיה להם חלום, באו למשקיע אנג'ל, קיבלו סכום כסף והיום מיליונרים. יש "הייפ" של חדשנות, של רעיונות מבריקים שאם תדפקו על דלתות יווצר הקסם. תוך חודשים אתם אימפריה.  כל מי שגייס כסף בעבר, מכר מוצר או חברה יודע שיש בזה ריגוש רב וסיפוק. להמציא מאפס ולקבל אמון והשקעה כדי להגשים את חלומכם אינו מובן מאליו. עדיין נשארת השאלה המיתולוגית מה משקיעים מחפשים? מה הקריטריונים להשקעה? המוצר, הצוות, השוק ? האם זה משקיע אסטרטגי שיכול לעזור לקדם או שמא "כסף טיפש"? כל התשובות נכונות !

לכל משקיע רצונות, תמהיל השקעה ויכולות משלו. אלו הם עקרונות שקשורים במשקיע , חלקם גלויים וחלקם סמויים. סיבת ההשקעה לא תמיד תיחשף בפני המשקיע. יש אג'נדה עסקית שלא תמיד חולקים עם העולם. על כן לא אחת יהיו שיתלהבו ואחרים שידחו רעיון, כפי שנראה לא אחת בתכניות טלויזיה וב- PITCH NIGHTS.

כיצד נעלה את רמת האטרקטיביות שלנו להשקעה? הפתרון אם כן הוא לא במשקיע. תהא הסיבה אשר תהיה, בשורה התחתונה השקעה אמורה להניב תשואה ולאורך זמן, ועל כן צריכים להתקיים מספר תנאים שחקוקים בטבע:

  1. גיאוגרפיה – העולם הדיגיטלי והתקופה הנוכחית מוכיחים שהעולם קטן מאי פעם. בכדי לטעת שורשים באזור חדש , לא די בשיווק דיגיטל. צריכה להיות נוכחות פיזית.
  2. צמיחה – מי מאיתנו לא חולם על ויראליות, על קצב אקספונציאלי ושיש לו מיליוני לקוחות. בין אם זה מוצר כמו ספינר או שיר ביוטיוב שכובש את המצעדים. אכן ההיסטוריה רצופה ב- one hit, מוצר או להיט שנמכר ברגע. אלא שכמו שריפה בשדה קוצים היא מתפשטת מהר וגם שורפת. חברה חזקה צומחת עם שורשים חזקים בעידן של היום כהשורש העיקרי הוא הצורך בשירות לקוחות טוב.
  3. גודל חברה – לכל חברה יש קצב צמיחה. על מנת לייצר תרבות ארגונית בריאה ומותג חזק יש צורך ביצירתם וזה לא קורה ביום. תרבות ארגונית היא זו שיוצרת איכות שירות, גיוס כוח אדם איכותי, מניעת עזיבה, יצירתיות, הנאה ומוטיבציה. בהיעדרם, גם חברה שמבצעת מכירות רבות אולם בשל שירות לקוחות לקוי תקבל מוניטין רע. עזיבת כוח אדם איכותי יכולה לפגוע אנושות בפיתוח, תפעול ועוד.
  4. הבטחת מותג – כדי לייצר נאמנות כמו של צרכני APPLE , אמינות של מרצדס או שעוני יוקרה של רולקס, תזכרו שאלו ניבנו לאורך שנים.
  5. ניהול – השאלה שיזם צריך לשאול עצמו היא כיצד הוא יוכיח למשקיע שיש לו יכולת לנהל חברת ענק?

זהו יתרונם של יזמים סדרתיים שבאים עם משנה סדורה, נהלים וידע וניסיון. ואם זה והמיזם הראשון,

יזם שמעולם לא ניהל אופרציה גדולה משלו, יהיה חייב להוכיח כי הוא יודע לשמור על הכסף של המשקיע. שכל דולר הולך למטרה טובה, שיש יעילות, בקרה ואין בזבוז. קל לנהל כסף של אחר. גם מי שהיה מנהל בכיר שכיר, ההצלחה הכספית של העסק לא תמיד קיבלה ביטוי בשכר. יזם צריך להיות מוכן לשלם על טעויות כלכליות גם במחיר של פיטורין, קיצוץ במשכורת ועד לעבוד בעצמו אם צריך. יזם צריך להראות שיש לו את היכולת והרצון ללמוד לגדול ולצמוח.

  1. הוכחת קצב גידול – על הנייר קל לכתוב תכנית של גיוס אנשי שיווק ומכירות, של שיווק ודיגיטל. אבל אם זהיה כה קל ליישם אותה היו הרבה יותר מיליונרים. האם יש ליזם ידע בשירות ושימור לקוחות? האם הוא יודע איך לגייס כוח אדם איכותי?.

 

נכון, לכל יזם סידרתי היה את המיזם הראשון שלו. החוכמה היא לעבוד בצוות שמשלים יתרונות אחד של האחר, להראות מה התשואה על הכסף ששמתם, להראות תהליכים שעובדים, להוכיח כי קל לשכפל הצלחה והכי חשוב לשים את האגו בצד ולהיות מוכנים ללמוד ולקבל ידע של כאלו שכבר עשו זאת.

ללמוד ולבקש עזרה זו דרך יעילה ואפקטיבית , לא צריך להמציא מחדש דברים שכבר הומצאו. יש אינספור אתגרים וניהול חכם פירושו כי את האתגרים להם כבר פתרונות קיימים שעובדים ניתן ליישם. יישום החלטות, תיעדוף ועשייה חייבים להתבצע מתוך תכנון אסטרטגי .

 

 

ניר מקובסקי הוא  מומחה לליווי עסקי לעסקים ולסטארטאפים

דילוג לתוכן