Metaverse new logo

השם החדש של חברת האם פייסבוק הוא מטא, מה זה אומר והאם יש לנו סיבה לדאגה?

קשה היה להתחמק מהכרזת השם החדש של פייסבוק ביום חמישי האחרון.

אם התנתקתם מהאינטרנט, אז השם החדש הוא: מטא (Meta).

ההכרזה עצמה כללה מצגת בהנחייתו של מנכ"ל חברת מטא (לשעבר פייסבוק), מארק צוקרברג, והיא הזכירה יותר משחק וידאו משולב מציאות מדומה + רבודה (AR+VR), מאשר יותר מצגת חברה של כמה מיליארדים בבנק וכמה מיליארדי משתמשים.

 

מה זה בכלל Meta?

לפני שננסה להבין את המהלך המוזר יחסית, צריך לדבר על משמעות השם.

פה הזמן לציין שמדובר בפרשנות אישית שלי כי ההגדרה של מנכ"ל החברה מארק צוקרברג ש"מטא ביוונית זה מעבר", לדעתי כללית יותר ומנסה לטשטש קצת את המשמעות.

השם לבדו, מטא, לפי מילון אקספורד, מדובר ביצירה המתייחסת לעצמה או למוסכמות של הז'אנר שלה; הפניה עצמית. בעולם הקולנוע הייחוס למטא הוא גם בתור "שבירת הקיר הרביעי".

לדוגמה: בסדרת הסרטים של הגיבור/נבל (תלוי מי שואל), דדפול, הוא (דדפול) פונה לא מעט לצופים עצמם, ואפילו בשלב מסוים עורך לעצמו סצנות בסרט (של עצמו), שהוא לא אהב. זה מאוד מטא, שכן דדפול, הדמות בתור סרט קולנוע, יודעת שהיא דמות, יודעת שצופים בה ומתייחסת גם ליצירה (לסרט), וגם לז'אנר עצמו (קולנוע).

אז איך כל זה קשור לפייסבוק? התשובה פשוטה ומוזרה: מציאות אחרת, או יותר נכון יהיו לומר יקום אחר, או יקום "מעבר" ובאנגלית: Metaverse.

 

מה הוא ה-Metaverse?

מארק צוקרברג לא מפתיע אף אחד עם ה-Metaverse וחזון המציאות המדומה שלו.

ב-2014 פייסבוק, רכשה את חברת מציאות המדומה, Oculus, ב-2016, נכנס צוקרברג בתמונה אייקונית לכנס של סמסונג בכלל, לדבר על שיתוף הפעולה בין ה- Samsung Gear VR (היום ז"ל), לרשת החברתית שלו.

לפני מספר חודשים נאם צוקרברג על החשיבות של ה- Meatverse ואיך הוא משתלב הם חזון ויעדי החברה.

לפני שבועיים דיווחנו לכם על הטיזינג שעשה צוקרברג במעבדות ה-VR של פייסבוק (Facebook Reality Labs), ביחד עם אנדרו בוזוורת' (בוז).

 

האם יש פה דפוס?

אז מהו בכלל ה-Metaverse? אתמול קיבלתי "פרסומת" מפייסבוק שמסבירה מה היא מטא (החברה). כך נכתב: A Social Technology Company. נראה שמטא, היא כבר לא רק רשת חברתית במובן הפשוט, אלא חברת טכנולוגיה חברתית.

במצגת הקצת שונה ממצגות רגילות של מנכ"לים, הוצגו במשך כמעט שעתיים כל מיני רפרנסים לחזון החברה, חדר ישיבות עם דמויות (אווטאר), של מפלצות, התנהלות של של שני אנשים בסוג של ראיון עבודה וירטואלי, קרב חרבות וירטואלי ועוד.

זוכרים את הקיר הרביעי? זה קצת מרגיש כאילו אנחנו ה-Sims (דמויות משחק) בעולם שיצר לנו צוקרברג, והוא מושך לנו בחוטים, עם רעיונות, מוצרים, והתנהלות שבו הוא השולט.

אז המטאוורס היא יקום שבו כולנו נמצאים, כמו בעולם האמיתי, רק שאנחנו שם עם משקפיי מציאות מדומה ו/או רבודה, ואנחנו עושים את אותם דברים שאנחנו יכולים לעשות בעולם האמיתי. לרבות קניות, לפרסם תמונות וסרטונים ולשחק. בגדול. אם כי צוקרבג ממשיך לטעון שחזון החברה (Mission Statement) נשאר: "לחבר בין אנשים".

 

כראייה הוצגה סנונית ראשונה, מסנג'ר ב-VR, שצפוי להיחשף בהמשך השנה הנוכחית.

 

תעשה לי סדר, איך קוראים לאפליקציה שבמכשיר שלי?

אפליקציות פייסבוק, ווטסאפ, מסנג'ר ואינסטגרם נשארות עם אותו שם לעת עתה. אוקולוס, חברת המוצרים של מציאות מדומה ופלטפורמה כנראה תהפוך למטא (למרות שמארק הבטיח שהשמות ישאר).

חברת האם, שבעבר נקראה פייסבוק, תקרא מטא, והאפליקציות ווטצאפ, אינסטגרם ופייסבוק יהיו תחתיה.

כמו כן, יהיה פיצול נוסף בחברה לשתי מחלקות עיקריות. מחלקה אחת תמשיך להיות אחראית על האפליקציות המוכרות והשנייה תקרא Reality Labs (כמו שם המעבדות של פייסבוק) והיא גם תמשיך לעסוק בפתרונות לחזון הווירטואלי/מדומה של החברה כנראה עם מוצרים פיזיים עם שם דומה בהמשך.

בשורה התחתונה, חוץ מאולי "עוד שם" בטעינת האפליקציה ובמצגות של צוקרברג, אין פה איזה שינוי מהותי, ויש שיגידו אפילו שמדובר בשינוי קוסמטי בלבד שהתקיים כבר עכשיו בשביל להסיט את הזרקורים מהבעיות שפייסבוק נמצאת בהן כעת, כמו עניין הפרטיות והמסמכים שדלפו המציגים "חזון" קצת יותר קודר.

דילוג לתוכן