מטא פייסבוק
Photo by Dima Solomin on Unsplash

השקרים של צוקרברג: אילו אפליקציות כן הולכות לקבל את השם "מטא"?

בעולם הטכנולוגיה של היום קיימים כל מיני שקרים שחברות מספרות ללקוחות.
סטיב ג'ובס המנוח נתפס בקלקלתו עם האשמה חמורה של המשתמש "אתה מחזיק את זה לא נכון", כאשר לקוח פנה אליו עם בקשה תמימה להבין מדוע הקליטה נעלמת כשהוא מדבר בטלפון, ועכשיו הגיע תורו של צוקרברג.

לשקר יש רגליים ופרופיל פעיל

לא צריך לחפש רחוק מדי בשביל לגלות איפה מטא (לשעבר פייסבוק) משקרת לנו. "יש לנו מערכת מתקדמת לניטור זיופים ומידע מוטעה בבחירות" ועד ל-"אנחנו פועלים להגן על הילדים מבריונות ותקיפות", כל אלו התגלו כשקרים במסמכים שדלפו לאחרונה המציגים תמונה מאוד עקומה שבה מטא לא רק ידעה שהיא פוגעת בצעירים באינסטגרם, וזו רק דוגמה אחת, היא לא עשתה דבר למנוע זאת. כנ"ל לגבי הבחירות כאשר הרובוטים של פייסבוק זיהו קמפיינים של טראמפ אשר מפרים את הכללים והחברה אישרה אותם בכל מקרה.

אבל הבלוף הכי מעצבן הוא הבלוף שנמסר בידי המנכ"ל מארק צוקרברג בחמישי שעבר. בהודעה רשמית מסר מנכ"ל מטא לאחר חשיפת השם החדש של חברת האם: "כדי לשקף את מי שאנחנו ומה שאנחנו מקווים לבנות, אני גאה להכריז שהחל מהיום, החברה שלנו היא Meta. המשימה שלנו (כחברה) נשארת כמו שהיא – והיא עדיין לחבר בין אנשים. האפליקציות שלנו והמותגים שלנו לא ישתנו".

לפני החלקים הפחות נחמדים נציין ש"החברה שלנו היא Meta" הוא משחק מילים חביב, כי להגיד שמשהו הוא "מטא" זה כמו יצירה שמתייחסת לעצמה כיצירה, אז במקרה הזה מטא (החברה) אומרת שהיא מטא (הביטוי).

אבל בואו נדבר על החלק האחרון: " האפליקציות שלנו והמותגים שלנו לא ישתנו". נזכיר שהאפליקציות שהיו לפייסבוק לפני שהפכה למטא הן: פייסבוק (האפליקציה), ווטסאפ, אינסטגרם ואוקולוס.

רגע לפני התכסיס, בואו נדבר טיפה על מיתוג

במאמר מורכב וקצת עתידני, צוקרברג הציג לנו את המטאוורס או Metaverse לפני מספר חודשים כבר אז הוא התחיל את תהליך המיתוג. לנסות להסביר לנו על עולם עתידני שבו אין כמעט הפרדה בין טכנולוגיה למציאות וכל מה שניתן לעשות במציאות ניתן לעשות בעולם הווירטואלי. כבר הזכרנו את זה, אבל צוקרברג מאוד מכליל את הדברים לדברים שהם SFW, כלומר בטוחים לעבודה וגם לילדים בדרך כלל, אפשרויות ש"עוברות מסך", לרבות שופינג, גיימינג ומפגשים בין אנשים.

את אותו החזון בדיוק הוא הציג שבוע שעבר במצגת עתידנית שמדברת לגיימרים ולאנשי הזום/מיקרוסופט טימס, יותר מאשר שאר המשתמשים.

מבין ארבעת המותגים המרכזיים של פייסבוק, אוקולוס או Oculus הוא המותג שהכי פחות מזוהה עם מטא. ולכן הם הרגו אותו 15 דקות אחרי ההכרזה של צוקרברג.

ביי ביי אוקולוס, שלום מטא

אוקולוס היא חברת חומרה ותוכנה למציאות מדומה של Palmer Lucky. החברה הוקמה ב-2012 ונרכשה בידי מטא ב-2014. כאשר המוצר האחרון שהוציאה החברה הוא ה-Oculus Quest 2, משקפי VR Stand-alone שאינם דורשים כבלים או חיבור למחשב. מרכיבים ומשחקים. מתאים כמו כפפה לעולם המטאוורס של צוקרברג ולאחרונה אפשר גם ליצור שם "חדרים" שבהם ניתן לשחק ולדבר עם חושבי משקפי קוואסט אחרים דרך פייסבוק.

הרבה אמרו בעת הרכישה של מטא ב-2014 של אוקולוס, שמדובר בהמלך הכי משמעותי שהחברה עשתה עד היום, יותר אפילו מהרכישה של אינסטגרם, וכעת ניתן לומר שהם צדקו.

על חיסול הברנד הודיע אנדרו בוזוורת' (בוז), מנהל Reality Labs של מטא, בפוסט ארוך ומרגש בפייסבוק. לא סתם המותג Oculus נעדר מהפרזנטציה של המנכ"ל. במופע עצמו המרקטפלייס של אוקולוס או ה-Oculus Store כונתה כ-Quest Store. בוז מדווח שהחל מתחילת השנה אפליקציית  Oculus תהיה אפליקציית Meta וגם המוצר הבא ייקרא -Meta Quest  במקום Oculus Quest.

זו כנראה רק ההתחלה, הבאה בתור לגרדום: Facebook for business

אם נסתכל על ההכרזה של צוקרברג עם מראה למציאות נקבל משהו כמו: המשימה שלנו (כחברה) נשארת כמו שהיא – והיא עדיין לחבר בין אנשים. האפליקציות שלנו והמותגים שלנו – ישתנו בהדרגה ולפי הצורך העסקי שלנו.

מטא לא מבזבזים זמן וכבר בלינקדאין ניתן למצוא את Meta for Business, השירות שכונה בעברFacebook for Business והוא הלב הפועם של המודל העסקי של מטא, פלטפורמת פרסום.

כל המיתוג השתנה, אפילו הלינק. בפייסבוק (האפליקציה) עצמה זה עדיין Facebook for business אך ימיו כנראה ספורים. האמת יש בזה היגיון כי אם חברת האם היא מטא, והיא מאפשרת לפרסם בכל הפלטפורמות שלה, אז FB for Business כבר פחות מתאים.

אנחנו מצטערים להיות אלו שמבשרים זאת, אבל לענקיות הטכנולוגיה לא אכפת מאיתנו, ואין להתייחס לדברים שהם אומרים היום כאמת מחר (או בעד 15 דקות). הן לא חברות שלנו והן יעשו הכל בשביל השורה התחתונה, מה שהיה מתאים בעת ההכרזה, עשוי להיות מיותר ומנותק מהאסטרטגיה בהמשך, ולכן ישתנה.

דילוג לתוכן