תעשיין נולד

שנת הלימודים מסתיימת , אך לפני שבני הנוער יפתחו את עונת הרחצה בים, את מסעות הקניות בקניונים ואת שאר בילויי קיץ , ריכזנו עבורכם את התגליות וההמצאות אותם יזמו ופיתחו התלמידים המוכשרים בדרכם להפוך למהנדסים ולמדענים. חמש יחידות מתמטיקה או לא, דור המדענים והמהנדסים של המחר כבר כאן

על רקע קמפיין חמש יחידות מתמטיקה מחד והשיח ההולך וגובר בצורך במהנדסים ובאנשי מדע וטכנולוגיה מאידך, כמו גם תוצאות מחקר שפרסם ארגון OECD לפיו ישראל במקומות האחרונים במתמטיקה , פתרון בעיות והבנת הנקרא בקרב מבוגרים (16-65), אלפי תלמידים מסיימים החודש את שנת הלימודים בבתי הספר, בחטיבות הביניים ובתיכוניים והם בהחלט יכולים להיות מרוצים.

במהלך החודש האחרון הגיעה אל סיומה גם שנת לימודי ההעשרה שמפעילה עמותת תעשיידע, למען חינוך מתקדם, עמותת החינוך מיסודה של התאחדות התעשיינים שרתמה וגייסה מאות מפעלים ומרכזי התנסות ומעבדות שונים במטרה להנגיש את תחומי המדע והטכנולוגיה אל התלמידים, וכן להעניק להם יכולת של למידה והתנסות מעשית בתחומי תעשייה שונים עד כדי שילוב תעסוקתי כיום ולאחר שחרורם מהצבא בשוק התעשייה ובמקצועות הטכנולוגיים.

שיתוף הפעולה של תעשיידע עם משרד החינוך ועם התעשיינים נמשך לאורך השנה ומאות בתי ספר ברחבי הארץ לוו על ידי אנשי תעשייה ממפעלים ומחברות מצפון ועד דרום ולמדו תהליכי חשיבה, מחקר, פיתוח , יזמות, עצמאות , וכן ערכי מנהיגות, יצירתיות ושאיפה למצוינות. בקול תרועה ושמחה שנת הלימודים מסתיימת וזו הזדמנות להציג את הפיתוחים וההמצאות אותן הובילו, יזמו ופיתחו התלמידים במגוון פרויקטים תחת הכותרת "הממציא הצעיר" בתחומים השונים.

אביבה מישאל מנכ"לית תעשיידע בירכה את הזוכים , הודתה למפעלים התומכים וציינה כי "בתעשיידע מקדישים משאבים רבים ורואים חשיבות רבה בהנגשת המדע והטכנולוגיה לתלמידים ברחבי הארץ, וכן מעודדים להכרת ולאהבת מקצועות אלו, שכן רק באמצעות למידה והתנסות מעשית בני הנוער יתפתחו ויהוו את ההון האנושי עליו מתבססת התעשייה הישראלית. הילדים של היום הם התעשיינים והמדענים של המחר ואנו מלאי גאווה על התגליות והיוזמות אותן מפתחים הצעירים וכמובן על ההיענות ההולכת וגוברת של בתי ספר להשתלב בפעילויות של תעשיידע ".

 

להלן הזוכים:
במסגרת פרויקט "השמיים הם לא הגבול" בשיתוף עם עמותת SpaceIL ומפעל "מבט חלל", כ-3,000 תלמידי חטיבות ביניים למדו בקורס על האתגרים הניצבים בפני המהנדסים שאמורים להנחית את החללית על הירח. בתחרות שהתקיימה הגיעו אל הגמר 32 מיזמים הקשורים במערכת להתיישבות במאדים או מוצרים שמטרתם להקל על חיי האנשים שיחיו על המאדים. בתחרות "הממציא הצעיר לעתיד החלל" זכו:

מקום ראשון:
סהר גריאני,טהר פיין,עידו לוי,שגיא פיומי תלמידי כיתה ז' מחט"ב עירוני ב' במודיעין בהנהלת ריקי נגרי ובהדרכתה של חן אופיר יזמו את פיתוח מוצר D-FOOT אשר זיכה אותם במקום הראשון בתחרות הארצית.
"אנו מייחסים חשיבות רבה לכך שהחללית הישראלית תגיע לירח ותבצע נחיתה רכה, לכן אנו ממליצים להוסיף לחללית חומר מיוחד הנקרא D30 שישתחרר בעת הנחיתה" הסבירו הזוכים.
מקום שני:
גילי בסביץ' , רתם ברזני, רונן גיטמן, איתן זינגר, שקד סלומון, נטע עמור, יואב שבי, תלמידי כיתה ז' מחט"ב "גולדה" בנס ציונה בהנהלת אורלי פורת ובהדרכת גל רובינשטיין , יזמו את "כדור הסלפי" אשר זיכה אותם במקום השני בתחרות הארצית.
"המוצר הינו מצלמת כדור סלפי אשר יהיה בגודלו של כדור טניס ויהיה מצופה בננו גלאס עמיד לתנאים על הירח. הכדור מכוסה מצלמות זעירות לצילום עצמי" הסבירו הזוכים.
מקום שלישי:
שני פאר, נוי מקייס, מיכל מנשירוב, עמית בנזינו, נועם הררי, רועי בנזינו, אוראל יוספוב, אדר כהן, עמירם בוזגלו, ליאור קופר תלמידי כיתה ז' מחט"ב "עליה שניה" בעכו, בהנהלת מינה פרפרה ובהדרכת ודים טרון , יזמו את "D.S.L" אשר זיכה אותם במקום השלישי בתחרות הארצית.
"המוצר עונה על הצורך של נחיתה רכה של החללית על פני הירח והוכחת התקדמות של 500 מטר לאחר הנחיתה. על החללית יותקנו בולמי זעזועים מחומר D30 שבשל תכונותיו יאפשר נחיתה רכה" הסבירו הזוכים.
פרס חביב הקהל:
פלג אלאלוף, זיו אלקריף, ניב בן נון, זוהר אזורה, שגיא קהריזי , תלמידי כיתה ז' מכפר הנוער החקלאי "מקווה ישראל" (חילוני) בהנהלת טלי פלוטקין ובהדרכתה של טל לוי , יזמו את "PHOTO SPACE" אשר זיכה אותם בציון לשבח בתחרות הארצית.
"מיד עם נחיתת החללית הישראלית על הירח יופעל באופן אוטומטי מוט לייזר אש שיסמן את התקדמות החללית 500 מטר באור על פני הירח" הסבירו הזוכים.

 

במסגרת פרויקט "יזמות לעולם בטוח" בשיתוף מפעל חד אסף תעשיות מתכות
למדו השנה כ-650 תלמידים בכיתות ד'-ו' ב-25 בתי ספר ונחשפו לתכונותיו של אסף שני ז"ל שנהרג בתאונת עבודה במפעל המשפחתי והפרויקט משמש כמפעל הנצחה לזכרו.
הקורס מתמקד בנושא הבטיחות ומאפשר לתלמידים להיחשף למחדלים ולבעיות קיימות ולאחרן להתנסות בפיתוח מוצרים המספקים מענה בטיחותי בחיי היום יום בקשת נושאים רחבה החל מבטיחות בכבישים, באש ובמים וכלה בבטיחות בבית, ברכב, בטיולים ומקומות ציבוריים. בתחרות "הממציא הצעיר לעולם בטוח" ע"ש אסף שני זכו:
מקום ראשון:
ענבר זונטג, אגם עזרה , נעמה אפינגר, ושירה צרני , תלמידות כיתות ד'-ה' מבית הספר "יסודי חדש – גבעת טל" בקרית אתא בניהולה של יעל כץ ובהדרכתה של נועה קוסובר, יזמו את "החיישן של עאש"ן", אשר זיכה אותן במקום הראשון בתחרות הארצית.
"יזמנו מוצר בטיחות ילדים בגני שעשועים שהוא מתקן בטיחותי הפועל על חיישן גובה של הילד, המוצר מזהה אם הילד בגובה נמוך מידי למגלשה, במידה וכן החיישן מפעיל מערכת שמטרתה להוציא מתקן הגבהה עליו ישב הילד וכך יתגלש בבטחה" הסבירו הזוכים.
מקום שני:
יובל גרינברג וירין סולומון, תלמידי כיתה ט' מחט"ב רבין בקרית מוצקין בהנהלת ליאורה הגין ובהדרכת דור גביש, אשר יזמו את "Allergyx". הרעיון למוצר עלה מתוך עולמה האישי והתמודדותה של יובל (צד ימין בתמונות עם גוונים כחולים בשיער) , עוד מילדותה, עם אלרגיות למוצרי מזון שונים כדוגמת לקטוז ובוטנים.
"לאור ריבוי המקרים של אי-נקיטת זהירות באכילת מוצרים אלרגנים, העלייה במודעות לרישום המרכיבים ובעקבות המקרה הפרטי שלי, החלטנו על פיתוח מוצר אשר עונה על הצורך בסימון מוצרים באופן ברור יותר – ומאפשר בדרך פשוטה יותר לדעת אילו רכיבים אלרגניים קיימים במוצר" הסבירו הזוכות והוסיפו- "התלמידות יזמו אפליקציה הסורקת מספרי ברקוד ( קוֹד קַוִּים) על גבי מוצרי מדף. האפליקציה מתריעה על רכיבים אלרגניים במוצר, ניתן להזין את פרטי המשתמש וכך האפליקציה תסנן מראש את החומרים המסוימים אליהם האדם אלרגי".
מקום שלישי:
לין גוצ'ין, לאון פילימונוב, יאן זבגורודניי, תלמידי כיתה ו' מבית הספר "רותם" באשקלון בהנהלת רינת נחמני ובהדרכת חן דנינו יזמו את "מד-חום לקונסולות",מוצר שנוער למנוע התחממות של קונסולות משחק וסכנה של שריפתם. בגמר התחרות הסבירו הזוכים: " שמים את המכשיר צמוד למאוורר הקונסולה, ישנו קולט חום שמחובר למאוור הקונסולה, כאשר המכשיר קולט חום הוא משנה את צבעו בלוח לאדום (לוח שנמצא בקרבת המכשיר) מול עיני השחקן והמשחק נעצר. כאשר הלוח לא קולט חום הוא יהיה בצבע כחול. יכול למנוע ע"י כך שריפות בבתים כתוצאה מהתלקחות הקונסולות".
ציון לשבח:
אל המקום הרביעי והמכובד הגיעו נציגי קרית ביאליק.
ענבר יותם, שחר טורק, אלדר טימור, תלמידי כיתה ד' מבית הספר "ביאליק" בהנהלת עינת ברקו ובהדרכת שני שמש יזמו את "משקפי 2000" שנוער למנוע תאונות דרכים אשר נגרמות בעקבות עייפות והירדמות נהגים על ההגה. התלמידים הסבירו "המוצר הוא משקפיים חכמים לנהגים- המשקפיים נועדו למנוע הרדמות של נהגים על ההגה והם מנטרים את מספר המצמוצים של האדם ומזהה מצבי עייפות . ברגע שהמשקפיים מזהים מצב שלפני הרדמות, הם משמיעים לנהג הוראה קולית".

 

במסגרת פרויקט "יזמות פרימיום" בשיתוף מאות מפעלים מובילים בתעשייה כ-800 תלמידי חטיבות ביניים חוו תהליך למידה ופיתוח רעיון יזמי לכדי אבטיפוס פועל , כל זאת בשיתוף חברה/מפעל מאמץ מהתעשייה הישראלית. לאורך השנה התלמידים נחשפו ולמדו באמצעות כלים מקצועיים , חשיבה עסקית ויצירתית, וכמובן יזמות וחשיבה עצמאית, תוך ביקור במפעלים והכרה מקרוב את עולם התעשייה בכלל והמפעל המאמץ בפרט.
בתחרות יזמות פרימיום זכו:

 

מקום ראשון:
בטקס הסיום נבחרו במקום הראשון יעל טחן, דניאל חז'ז', ארז לוין, רז לוי, יובל איתן ומריה וולקוב תלמידי כיתה ח' מחט"ב קרית חינוך למדעים ברחובות, שהודרכו בפרויקט על ידי מיטל אדלר ולווו על ידי אלון שריג מחברת המדפסות בתלת מימד "סטרטסיס". הקבוצה הזוכה פיתחה את "Shield" – מוצע המיועד לבעלי כסא גלגלים ומאפשר נסיעה בטוחה בכל מזג אוויר .
"המוצר מתחבר לכסא הגלגלים של נכה ותפקידו לנקות את הגלגלים באופן אוטומטי. מוצר זה מנקה את הגלגלים בעת הנסיעה ולכן מאפשר נסיעה בטוחה של בעל הכסא" הסבירו הזוכים.

מקום שני:
תלמידי כיתה ח' 4 מאורט ע"ש יגאל אלון ביקנעם, שהודרכו על ידי חן דיין ולוו על ידי יוסי מוסלי , משה שרר וגיל טל מחברת "מארוול", מובילה עולמית בתעשיית הסמיקונדקטור בתחומי תקשורת. הקבוצה הזוכה פיתחה את "Eye Light" –
מערכת מצילת חיים, חדשנית וייחודית המבוססת על חיישני תנועה בעזרתם היא מנטרת את מהירות המכונית. המערכת ניתנת להתקנה בכביש בכל נקודה בה יש חשיבות למהירות הרכב: צומת מסוכן, סיבוב מסוכן, מעברי חצייה עירוניים ובין-עירוניים, וכן היא מתבססת על תשתית קיימת – פשוטה להטמעה – טכנולוגיה פשוטה וזמינה – עלות נמוכה יחסית.
הזוכים הסבירו: " בכל שנה נהרגים בממוצע 133 הולכי רגל בישראל. החלטנו להרים את הכפפה ולמצוא פתרון לבעיה. Eye Light – מציל חיים. מאריך ימים".
מקום שלישי:
נעה הולנדר, ליעד צעירי, רעות אייזנר, עמית עזרא, מאיה אקנין, נעם אנגל, ניצן לוי, עדן מזרחי, גל ליפשיץ, גל קינן, נווה חזי, שירה וייס, שקד סוויסה וענבר אברהם תלמידי כיתה ט' מחט"ב גוונים בראש העין, שהודרכו על ידי תובל אש דבי ולוו על ידי אבירם רגב מחברת "דרך ארץ" מפעילת כביש 6. הקבוצה הזוכה פיתחה את "כביש 6 – יש מי 6ומר" (ששומר) –אפליקציה המיועדת לנהגים בכביש 6 ומונעת עצירה ממושכת בשוליים.
הזוכים הסבירו- "האפליקציה שפיתחנו מאפשרת תקשורת ישירה ומהירה בין נהגי רכבים העוצרים בשוליים במהלך הנסיעה לבין חדר הבקרה של כביש 6. ידוע כי רכבים העוצרים בשוליים נמצאים בסכנה בעקבות מהירות הנסיעה של רכבים אחרים ולכן חשוב למנוע עצירה ממושכת ונציגי הבקרה יוכלו לעזור במהירות בעת הצורך".
פרס חביב הקהל:
בטקס הסיום בפרס "חביב הקהל" נבחרו תלמידי כיתה ח' מבית הספר השש-שנתי ע"ש "גינסבורג-האורן" ביבנה, שהודרכו על ידי ליהי דניאל ולוו על ידי אלעד גושן מחברת "אורבוטק"- חברת היי טק ישראלית בינלאומית המייצרת ומשווקת ציוד לתעשיית האלקטרוניקה. הקבוצה הזוכה פיתחה את מוצר "V Walk"– שמטרתו לעזור לעיוורים להתמצא במרחב דרך מנגנון רטט המוכנס לנעליים.
"המוצר הינו נעל בעלת טכנולוגיה מתקדמת הממוקמת בסוליית הנעל ומאפשרת ללקויי ראייה בדרגות שונות להבחין היכן ממוקמים מעברי חצייה. בנוסף, מנגנון הקיים בנעל יתריע על כמות מדרגות, ומיקום דברים המוגדרים מראש". הסבירו הזוכים.

 

 

במסגרת פרויקט "אמנויות העיצוב" בשיתוף אגף עיצוב ואדריכלות במשרד החינוך ותאגיד ת.מ.י.ר למיחזור. בפרויקט הגמר, אליו הגיע 9 בתי ספר, התבקשו התלמידים לעסוק בפתרונות יצירתיים לאתגרים הנובעים מחוק מחזור האריזות ובתוך כך לעצב מוצר שתוכנו קשור במישרין להפרדת הפסולת או פרויקט עיצוב גרפי הקשור באריזות.

בתחרות אמונויות העיצוב זכו:
מקום ראשון:
עבודתה של גיל אהרוני, תלמידת אולפנת להב"ה שבקדומים, אשר יצרה את משחק "פלישת המפלצות". במשחק, מכניסים בשלב הראשון למעטפה ירוקה קלף מכל סוג (מפלצת, פסולת ופח) וכל משתתף צריך לשער (ולהאשים) איזו מפלצת השליכה איזו פסולת ולאיזה פח, כל זאת בשיטת האלמינציה על פי הקלפים שאצל שאר המתמודדים.
"לשם העלאת המודעות וחינוך מגיל צעיר לשמירה על כדור הארץ ככלל ולמיחזור בפרט, יצרתי משחק המחנך ילדים (מגיל 9) למיחזר ומלמד אותם בדרך חווייתית על הפרדת פסולת" הסבירה הזוכה בתחרות.
מקום שני:
עבודתו של תומר אבקסיס, תלמיד תיכון עמק יפה שבניר יפה במועצה אזורית גלבוע, אשר יצר מפת / שמיכת פיקניק המאפשרת הפרדת פסולת ומחזור נח גם מחוץ לבית. השמיכה עשויה מארבעה ריבועי אל-בד צבעוניים כאשר לכל צבע חשיבות מיחזורית. בתום הארוחה ניתן להפריד את ארבעת הריבועים שבשוליהם שרוך ההופך אותם לשקית סגורה והפסולת ממוינת לפי סוג. "עכשיו אפשר לקחת בקלות ובנוחות את הפסולת הממוינת למרכז המחזור הקרוב, ממש כמו בבית. " ציין אבקסיס.

מקום שלישי:
עבודתה של זוהר ברזני, תלמידת בית הספר התיכון לאמנויות בירושלים, אשר עיצבה את משחק הקופסא "מיחזור זה משחק ילדים". לדבריה, "מטרת המשחק היא לחשוף את הילדים ליוזמה של תאגיד תמיר באופן אתגרי ומהנה, תוך הקניית כלים בסיסיים שבאמצעותם יוכלו להתחיל למחזר"
במסגרת פרויקט "רוקחים עולם" בשיתוף חברת פריגו שרפי לבל ז"ל עמד בראשה
כ-250 תלמידי כיתות ח'-ט' מיישובי הדרום ובו הם חוו והתנסו בפיתוח מוצר בדומה למקובל במפעל תעשייתי, תוך שימת דגש על המצאות בתחום הכימיה והפרמצבטיקה.
בתחרות "הממציא הצעיר לעולם הפרמצבטיקה" ע"ש רפי לבל זכו:
במקום הראשון : טל מצליח ורביד שטיינברג , תלמידי בית הספר שער הנגב עם יוזמתם לפתח את מכשיר "Suger-Meter".
התלמידים הציעו לפתח מחט למדידת סכרת ואפליקציה ייעודית לטלפון הנייד החכם אשר יקלו על אוכלוסיית חולי הסכרת בבואם לדעת את רמת הגלוקוז במאכלים שונים: "רוב החולים נמנעים מאכילה מחוץ לבתיהם משום שהם נתקלים בבעיה שאינם יודעים את רמת הסוכר במזון. לרוב המכריע יש טלפון חכם ולכן יסכימו להשתמש במוצר שלנו" הסבירו הזוכים.
במקום השני: יהב רן, נעם ביתון, רוני בראל ויעל ארצי תלמידי התיכון האזורי באר טוביה עם יוזמתם לפתח את מכשיר High-Air.
התלמידות הציעו לפתח מוצר שיסייע לילדים בגילאי 4 ועד תחילת גיל ההתבגרות שזיהו אצלם חוסר בהורמון הגדילה סומטוטרופין. לדבריהן: "הפתרון היחיד שקיים כיום הוא זריקה המכילה את הורמון הגדילה הניתנת בכל ערב לפני השינה ויש צורך במרשם רופא". המוצר המוצע כולל מזרק ללא מחט העובד על לחץ אוויר ומחדיר את הורמון הגדילה סומטוטרופין

לשכבה תת-עורית ומשם למחזור הדם. ההורמון מגיעה בצורה של אבקה יחד עם אמפולה הממיסה את ההורמון.כל ילד הזקוק להורמון גדילה יוכל להחדיר את ההורמון לגופו ללא כאבים מיותרים וללא החדרת מחט לעור. הזריקה בעזרת טכנולוגיה חדשנית זו לא גורמת לכאבים, שומרת על רקמות העור, היגיינית ובטוחה מפני זיהומים.
במקום השלישי: אלשייך מרסליין, שהד אבו ענזה, רבאב אלעוקבי, אורגואן אלסייד, מלאק אלזבארגה, הידאיה אלזיאדנה, איהאב אבו עמאר, גובראן אבו נסאר , תלמידי תיכון למדעים ולמצוינות עהד, שביישוב חורה. (פזורה בדואית) הקבוצה הציעה לפתח משחה המקלה על כאבי המחזור החודשיים של נשים. מול קהל המשתתפים הציגו התלמידים את הרעיון והסבירו כי "כל המוצרים המיועדים כיום לשיכוך כאבים, ובפרט כאבי מחזור הם נועדו לבליעה (בין ככדור ובין כסירופ). נשים שיש להן בעיה לבלוע תרופות מצויות בבעיה, שכן אין להם פיתרון. נוסף על כך, בליעה של משכך כאבים מהסוגים הללו נכנס למחזור הדם ועם המוצר שלנו אנו מקווים למנוע זאת".
הרעיון המוצע שזיכה אותם במקום השלישי כאמור הוא משחה המקלה על כאבי המחזור ומיועדת לשימוש מקומי (מריחה על אזור הכאב- הבטן) וחיצוני (ללא צורך בבליעת משככי כאבים). המשחה מכילה את החומר הפעיל איבופרופן, האחראי על שיכוך הכאב, והחומר הפעיל קאבסוקום (فلفل الحار) האחראי על חימום האזור.
בפרס "חביב הקהל" נבחר המיזם שפותח על ידי תלמידי תיכון מקיף ג' בבאר שבע :
ניקול טואדר, יוה רויטברג, מישל חסלבסקי, איריס פבזנר ושרון שחוב. תלמידי בירת הנגב הציעו לפתח ספריי המשלב קונסילר עם פיגמנט לניטרול צבעי הפצעים. הספריי עובד בצורה נקודתית, בעזרת צינור המגיע בדיוק למקור הבעיה, נספג בעור ומשמש בסיס לדברי התלמידים –
"בכל האופציות הקיימות כיום בשוק (בין אם כימי ובין אם טבעי) ישנם מוצרים המכילים חומרים פעילים לטיפול בפצעי הבגרות, אך מבדיקתנו נראה כי במוצרים אלו לא משולב גם האספקט האסטטי בהסתרת הפצע (באמצעות מייק אפ, קונסילר או כל מוצר קוסמטי אחר)".

בפרויקט הדגל "התנסות בתעשייה" שהופעל השנה לראשונה בהשקעה של כ- 24 M ₪ מצד מינהל מדע וטכנולוגיה במשרד החינוך ותמיכה נוספת של מפעלי תעשייה, התנסו התלמידים בתחומי התעשייה השונים , ביקרו במפעלים ולמדו במגוון מגמות תוך ליווי הדוק ומפוקח של מהנדסים וחונכים מהמפעלים השונים.
במהלך טקס הסיום חולקו תעודות הצטיינות במספר קטגוריות:
1. מנהלים כלליים
רועי רסיוק – מנכ"ל משותף, גל תעשיות בע"מ
לאה תלם – מנכ"לית תלם אור ל.ד בע"מ
תומר לוי – מנכ"ל סנסוגארד בע"מ
2. חונכים (אנשי תעשייה שמלווים הפרויקט לאורך השנה)
חטיבת השרות – בינת מערכות תקשורת בע"מ
יוסי בן-שימול – מנהל אחזקה, מפעל השוקולד והממתקים קבוצת שטראוס (נצרת)
אילן גרין סוויסה – מזכיר טכני, מחלקת תוכן טבעים ורכז קשרי קהילה , קליל חלונות מעוצבים
סוניה ממן – אחראית סחורה מוגמרת, נובמטל בע"מ
שלמה אביטל – מהנדס מכונות, תמח"ש בע"מ
3. רכזי מגמה
איבראהים אבו זאיד – רכז מגמת מכונאות רכב, תיכון אורט אום בטין
איזיס אליא – מדריכה אזורית ורכזת מקצוע תיירות, תיכון מקיף ע"ש שיפמן, טירת הכרמל
חוסין אבו ליל – רכז מגמת חשמל , הקרית המדעית הנדסית , אורט נצרת
ארנסט אבסנוב – רכז מגמת צמ"ה , כפר הנוער הדסה נעורים
4. מנהלי בתי ספר
קרן בבלי – מנהלת תיכון טכנולוגי לאמנויות, עתיד, קריית מוצקין
שלומי גנון – מנהל בית הספר הרב תחומי זינמן, דימונה
אחמד מחאמיד רשיד- מנהל מקיף אום אל פאחם

קורסים המתקיימים בעיר אילת:
"ממציא צעיר לעולם ירוק" ובו המציאו התלמידים פתרונות ירוקים לבעיות סביבתיות בנושא הפרדת פסולת.
"מיזם חברתי לשינוי סביבתי" המקדם התערבות פיזית במרחב במטרה לעלות הנושא לתודעת הקהילה והרשות.
במהלך הלמידה התמודדו התלמידים עם פתרון בעיות, חשיבה יצירתית יזמית, תכנון ובניית דגם. והכרת המעגל התעשייתי, העמקת המחקר בבעיות סביבתיות ובחירת הדרך להובלת שינוי סביבתי וחברתי בעיר אילת.
קורס הממציא הצעיר פרימיום
אותו עברה קבוצת התלמידים הזוכה משנה שעברה מבית הספר עציון גבר. במסגרת הקורס עבדו התלמידים צמוד למעצב תעשייתי, יצאו לשטח לבחון את תכונות המוצר ויצרו אב טיפוס אמיתי של המוצר אותו המציאו בשנה שעברה- פח אוירה עם מאפרה.
במהלך הבוקר התקיים שיפוט של קורס מיזם סביבתי חברתי. קבוצות התלמידים הציבו ברחבי העיר שילוט ברחובות, ביצעו התערבות במרחב העירוני ויצרו אתרי אינטרנט שהקימו בעצמם בכדי לקרוא להקמת שבילי אופניים בשכונות המגורים באילת.

העבודות הזוכות הינן:
הממציא הצעיר לשבילי אופניים
· מקום ראשון- ביה"ס היובל,ו'. מאוורר מקרר, מערכת אוורור המתחברת לכידון, אשר מתיזה מים ומקרר את הרוכב בזמן נסיעה, מופעלת באמצעות לחיצת ידית המחוברת לכידון.
·מקום שני- ביה"ס היובל,ו'. אפליקציית Magic bike אפליקציה לרוכבי אופניים בשבילי העיר אילת. תאגד בתוכה מידע אודות מסלולי השבילים, עדכוני תנועה/ סגירת כבישים, עדכונים אודות פעילויות שונות, מידע אודות שעות פעילות המרכז לתיקון אופניים שיהיה בשביל, כמו גם מרכז ללימוד רכיבה. האפליקציה תתאים הן למשתמשי אנדרואיד והן למשתמשי מק.
· מקום שלישי- ביה"ס היובל,ו'. עזרה ראשונה לאופניים ערכה לפתרון בעיות באופניים, שתכיל אמצעים הדרושים לטפל בתקלות אופניים שונות ותתחבר מתחת למושב.

הממציא הצעיר עיר ללא פסולת-
·מקום ראשון- שמשייה פטרייה ירוקה – תל"י הרי אילת, ה'. שמשייה שתוצב בחוף הים. עמוד השמשייה יהיה רחב וחלול עם הרבה פתחים, דרכם יוכלו אנשים להכניס את שקית הניילון אשר הביאו עמם לחוף, זאת בלי לקום מהמקום ולחפש פח.
· מקום שני- היובל ה'. דשן אורגני, דשן אורגני בייצור בית ספרי, אותו נשים בתוך שקית רב פעמית, עליה הסבר מדוע חשוב להפריד פסולת אורגנית ומה היתרונות לכך, ונמכור בבתי התושבים. את הדשן נייצר מפסולת אורגנית שנאסוף בבית הספר ונייצר בקומפוסטר הבית ספרי בעזרת תולעי חומוס.
· מקום שלישי- תל"י הרי אילת, ה'. פח-ארנונה. פחים עם מסופון של מחשב לתוכו יקלידו ת.ז טרם השלכת הפסולת, כאשר בתמורה למשקל הפסולת וסוג הפסולת, יקבל התושב נקודות זיכוי בארנונה. דרך מצויינת לעודד הפרדת פסולת לטווח ארוך.
·ציון לשבח- יעלים, ד'. אדירשת. רשת מיוחדת עבור חופי הים, המחוברת למצופי 300. מטרת הרשת היא לאגור את הפסולת הנזרקת לחופים, לצמצם משמעותית את זיהום הסביבה בחופי אילת ולהעלות מודעות לזריקת השקיות לפחים, שמא הים יהיה מזוהם.

מיזם סביבתי חברתי-
מקום ראשון- ביה"ס תלי"י הרי אילת: 1) דמויות מצוירות מקרטון. 2) תמונות של אופניים מתקופות שונות . 3 ) משפטים מעודדי רכיבה. 4) סימון המדרכה עצמה עם מסקנטייפ. 5) לוח התראות
מקום שני- ביה"ס עציון גבר: 1. שילוט לעידוד רכיבה ואורח חיים בריא ופעיל 2. סימון השביל באמצעות דמויות מחומרים בשימוש חוזר, שלדי אופניים וגלגלים, המוארים בתאורת לדים, שיותקנו על ידי תלמידי סדנת האלקטרוניקה של בית הספר. 3. מפה גדולה עם מסלולי כל השבילים
מקום שלישי- ביה"ס גלים: 1) דמויות מקרטון. 2) משפטים הקשורים לרכיבה. 3) מכווני דרך בצורת עמוד עם חצים. 4) עמדה לתיקון ולימוד אופניים. 5) כלב רובוטי עם עזרה ראשונה 6) לוח קהילתי להשלמת משפטים 7) לוח חברתי לרכיבה משותפת

פרויקט "עיר חכמה" בשיתוף חברת החשמל
מקום ראשון- מ.מ בית ג'אן – מקיף בית ג'אן חט"ב המנוח גאלב
מקום שני- מ.א גליל תחתון -ביהס החקלאי ע"ש כדורי
מקום שלישי- באר שבע – מקיף עמל ע"ש נוימן (עמל)
ציון לשבח- גדרה – תיכון דרכא ע"ש מ. בגין (אזורי גדרה)
ציון לשבח- ראש העין תיכון דתי עתיד

 

 

דילוג לתוכן