סטארטאפים למען ילדים: תכשיט לתינוקות שאוגר מידע רפואי ומתקן סבון לעידוד שטיפת ידיים

הזוכים בתחרות הפיתוחים הלבישים למען ילדים של יוניסף מציגים חידושים מקוריים ומעניינים שגם מצילים חיים. "Khushi Baby" הוא מעין דרכון דיגיטלי שעוצב במיוחד למדינות העולם השלישי. "SoaPen" הופך את שטיפת הידיים לחוויה משחקית

 

 

תכשיט זעיר שמאחסן מידע חיוני על חיסונים לתינוקות ומתקן סבון לביש שמעודד שטיפת ידיים – הם הזוכים בתחרות החידושים הלבישים למען ילדים של יוניסף (UNICEF), ארגון האו"ם למען ילדים. הצוותים הזוכים, המורכבים ממציאים צעירים מהודו וארה"ב, זכו בפרס של 15 אלף דולרים ותכנית חניכה בכינוס חדשנות שנערך השבוע בהלסינקי.

 

הזוכה הראשון בתחרות הוא הסטארטאפ "Khushi Baby", מעין דרכון רפואי דיגיטלי לתינוקות. המפתחים הצעירים, מהודו וארה"ב, המציאו מכשיר זעיר, שיכול להיקשר סביב צווארו של התינוק כמחרוזת. המכשיר, הפועל על טכנולוגיית תקשורת טווח אפס (NFC), יודע לשגר מידע חיוני על החיסונים שהתינוק מקבל לסמארטפון ולענן. כך, ארגוני הבריאות יכולים לעקוב אחר בריאות התינוק ולוודא כי הוא זוכה לכל החיסונים ההכרחיים.

 

הסטארטאפ המהפכני יוצר במיוחד למדינות העולם השלישי. עלותו היא פחות מדולר והוא לא דורש מקור כוח או חיבור לאינטרנט. צוותים רפואיים יכולים לסרוק את המכשיר ולקבל כך את המידע האגור בו. המכשיר גם מעוצב בסגנון הודי מסורתי, כדי להתחבר למנהגים המקומיים. ההודים נוהגים לקשור על צוואר התינוק "קאלה דהאגו", חוט שחור שעל פי המסורת שומר עליו מכל רע. גם ה-Khushi Baby מגיע עם חוט דומה.

 

הזוכה השני והמפתיע בתחרות של יוניסף הוא "SoaPen", מיזם לא טכנולוגי לעידוד שטיפת ידיים בסבון. עשרות אלפי ילדים בעולם השלישי מתים מדי שנה ממחלות וזיהומים הנגרמים כתוצאה מהיגיינה נמוכה, בין היתר בעקבות היעדר המודעות לתנאים סניטריים ושטיפת ידיים. הפיתוח של הצוות ההודי-אמריקני הוא מיכל סבון בצורת עיפרון, שניתן לענוד על הצוואר, ומטרתו לעודד את השימוש בסבון בעולם השלישי.

 

ההמצאה הפשוטה של SoaPen מיועדת לילדים בגילאי 3-6. בקצה המיכל יש עט קטן, באמצעותו יכולים ההורים או המורים לקשקש על ידי הילדים. הקשקוש יעודד את הילדים לשטוף את ידיהם עם סבון בכדי להסיר אותו, וכך תהליך שמירת ההיגיינה הופך למשחקי וחווייתי. המיכל יכול לשמש גם להפרחת בועות סבון להנאת הילדים.

 

"מדהים לראות כיצד אפשר לפתח סטארטאפים שלא למטרות רווח אישי, אלא כתרומה אמתית לאנושות בכלל ולילדים בפרט", בירך ג'וני קליין, מנכ"ל יוניסף ישראל שהשתתף באירוע בהלסינקי. "אני מקווה שבעתיד נראה גם פיתוחים ישראליים בתחרות. אנחנו, כאומת הסטארטאפ, צריכים להרחיב קצת את המבט ולעודד יזמים צעירים לפתח מוצרים שישנו את האנושות".

 

בין הפיתוחים הנוספים שהשתתפו בתחרות של יוניסף היה גם Droplet, צמיד המשמש גם כמכשיר לטיהור מי שתיה. סטארטאפ מעניין נוסף הוא "WAAA!" הבריטי – מערכת המנטרת סימנים חיוניים של תינוק ושולחת הודעת טקסט כאשר משהו אינו כשורה. המערכת חיונית במיוחד באזורים בהם צוותים רפואיים קטנים נאלצים להשגיח על מספר גדול של תינוקות בני יומם.

דילוג לתוכן