נבו עלוה, מייסד Visualead בכנס GoforIsrael

"עליאבאבא חברה מאוד יזמית. היא כמו סטארטאפ וזזה מהר יותר מהרבה חברות ישראליות"

הדברים נאמרו בכנס GoforIsrael של בית השקעות קוקירמן וקרן קטליסט
שהתקיים אתמול בהשתתפות 1,000 משקיעים ויזמים מישראל, סין ואירופה

"עליאבאבא חברה מאוד יזמית. היא מתנהגת כמו סטארטאפ וזזה מאוד מהר, יותר מהרבה חברות טכנולוגיה ישראליות." כך אמר נבו עלוה, מייסד Visualead, החברה הישראלית הראשונה שנמכרה לענקית הקמעונאות והסחר האלקטרוני עליבאבא. הדברים נאמרו במסגרת כנס GoforIsrael, כנס ההשקעות הבינלאומי השנתי שקיימו אתמול קרן קטליסט ובית השקעות קוקירמן, בהשתתפות 1,000 יזמים ומשקיעים בינלאומיים, בהם רבים מסין. לדברי עלוה, "עליבאבא היא חברה מאוד מונעת-קמפיינים ((campaign driven, ולפיהם היא פועלת: החל מיום הרווקים הסיני (בלאק פריידי), דרך חג האהבה, חג האביב, ראש השנה וכד' ".

מנחה הפאנל ויו"ר הכנס היה איל ההון הסיני רוני צ'אן, מאדריכלי הקשר בין ישראל לסין ומי שתרם רבות להידוק היחסים הכלכליים בין המדינות, שאחד מתוצאותיו הוא ביקורו הקרוב בארץ של ג'ק מא, מייסד ויו"ר עליבאבא. מא צפוי להגיע לישראל בתחילת חודש מאי ולהיפגש עם חברות סטארטאפ וקרנות ישראליות. מאז ההשקעה בויז'ואליד, עליבאבא השקיעה בארבעה סטארטאפים ישראלים נוספים, וכן דיווחה על כוונתה להקים מרכז פיתוח גדול בישראל.

חגי רביד, מנכ"ל קוקירמן בית השקעות, שחי בשלוש השנים האחרונות בסין במסגרת עסקי החברה שם, אמר שההבדלים בין ישראל לסין כיום משתנים על פי סקטורים. לדוגמא, הסינים טובים לא פחות מישראלים בתחום האינטרנט, ומסחר אלקטרוני, בו הסינים סופר-מתקדמים. "כאשר ג'ק מא יבוא לכאן הוא יראה דברים יפים, אבל לא פחות ממה שהוא רואה בסין", אמר רביד. גם ברחפנים הסינים מתקדמים מאוד. לעומת זאת, בסקטורים כמו בריאות, ייצור מתקדם ורובוטיקה –ישראל נמצאת כ-בכמה שנים קדימה. רביד ציין עוד שהסינים יודעים גם לייבא גוונים של תרבויות מעמק הסיליקון ומישראל ולא רק לעשות מוצרים. התוצאה היא יותר פתיחות, יותר גמישות, ויותר נסיונות להעז.

גם נבו עלוה, ששהה בשנגחאי שנתיים כמנכ"ל Visualead, ציין כי באימוץ טכנולוגיה על ידי צרכנים, סין מתקדמת אולי ב- 10 שנים יותר מישראל. "בכל הקשור להתנהגות צרכנים, תשלומים, מובייל וכד' – אנחנו בישראל עוד לא שם. לכן מומלץ ליזמים ישראלים ליהנות מהיתרון הזה בסין: אם יש לכם טכנולוגיה אתם יכולים לנסות אותה מאוד מהר בשוק הצרכנים הסיני. בסקטור האינטרנט, סין שווה לישראל או אפילו מקדימה אותה. זאת, בין היתר בשל הקלות בגיוס עובדים וטאלנטים. אם Baidu או עליבאבא רוצים לגייס טאלנטים, יש להם בחירה מתוך שוק של מעל מיליארד איש, כך שגם אחוז קטן מהם, עדיין גדול יותר מנקודת הפתיחה של ישראל, סך הכול 8 מליון תושבים. זה עניין של מספרים", אמר.
עם זאת, הוסיף שהיתרון של ישראל הוא עדיין האקוסיסטם שלה: כשמדובר בחברות קטנות צעירות, ישראל זה מקום טוב יותר מסין ליזמים להתחיל ולהיכשל. בסין, פחות, אם כי הסינים כבר מבינים את זה ומתחילים להפנים. אם לפני 5 שנים סטארטאפ סיני שהיה קצת מוצלח מייד נרכש או חוסל על ידי גדולים ממנו, היום זה קורה פחות.

שון ג'ינאג Sean Jiang, מנכ"ל בית ההשקעות Yafo Capital הסיני, הפועל בסין, ישראל וארה"ב סיפר על נסיונו עם 300 יזמים ישראלים עד כה, ועל הדמיון בין חדשנות ישראלית וסינית:"ישראל טובה יותר בחדשנות המתמקדת בפתרון של בעיה אחת, מה שנקרא: product driven innovation. אירופה מתמקדת יותר בחדשנות תהליכית, מה שנקראprocess innovation , כמו יפן. בסין, כמו בישראל, הסטארטאפים ממוקדים על product innovation וזה סוג חדשנות שקשה מאוד להעתיק", אמר. "הפיתוח כאן בארץ מהיר יותר מאשר בסין. לכן אני מאמין שיש מקום ליותר שת"פ בין ישראל לסין – קשה לסין לשפר את יכולת המחקר והפיתוח שלה לבד."

עוד השתתפו בפאנל ג'ון צ'אן – דירקטור מנהל ב-China Everbright, תאגיד פיננסי גדול ושותף של קרן קטליסט הישראלית בקרן הישראלית-סינית Catalyst CEL, שכבר השקיעה בחמש חברות ישראליות; ג'ימי ג'ין – סגן מנהל בממשל המקומי של העיר הסינית Foshan. ג'ין ציין כי הפרובינציה שלו נחשבת לאזור הייצור התוסס של סין, עם תוצר מקומי גולמי השלישי בגודלו בכל סין, כ-180 מיליארד $ על אוכלוסיה של 7 מליון איש בלבד. "אנחנו נחשבים לענקים בתחום תעשיית low-tech, כמו רהיטים למשל, אבל אין לנו טכנולוגיה. אנחנו להוטים ללמוד מכם איך להפעיל את מגזר התעשיה והייצור שלנו בעזרת חדשנות טכנולוגית ישראלית, איך לשדרג את תעשיית הרהיטים, המתכת, לדור הבא."

ב – 31 מאי יתקיים כנס GoforIsrael ה – 19 לראשונה בעיר Foshan בסין שהיא חלק מ-Great Bay Area בהשתתפות משקיעים ושותפים סינים, וחברות טכנולוגיה ישראליות. זאת, לאחר הכנס שהתקיים בשנת 2016 בשנגחאי ובעירWuhan וזכה להצלחה מסחררת בהשתתפות 2800 משקיעים ושותפים סינים ו-200 חברות סטארטאפ ישראליות.

***
כנס GoforIsrael, ה-18 במספר, התקיים במלון הילטון בתל-אביב. כנס ההשקעות הבינלאומי, המאורגן על ידי בית השקעות קוקירמן וקרן הפרייבט אקוויטי Catalyst, ונחשב לאחד מכנסי העסקים החשובים בישראל, בזכות הכרה בינלאומית בהשפעתו על עתיד ההשקעות הזרות בישראל ועל השקעות ישראליות וגלובליות ברחבי העולם.
בין באי כנס GoforIsrael היו מקבלי החלטות בכירים, אנשי עסקים ואישי ציבור מישראל וסין.

לאורך כל הכנס התקיימו "נאומי מעלית" של חברות חדשנות נבחרות, שקבלו הזדמנות להציג בקצרה את המוצרים והפתרונות שהן מפתחות בפני משקיעים פוטנציאליים.

דילוג לתוכן