מערכת ווטסון של יבמ מסייעת לטיפול בסוכרת

תפתח יחד עם מכבי שירותי בריאות כלים לזיהוי פגיעה בראיה בחולי סוכרת;
תשפר את התמיכה בחולי הסוכרת בפתרון של HelpAround הישראלית

מעבדת המחקר של יבמ משתפת פעולה עם מכבי שירותי בריאות, בשימוש בכלי מחשוב קוגניטיבי לבניית מודל חיזוי, העשוי לסייע לספקי שירותי בריאות בתכנון טוב יותר של טיפול בהתאמה אישית וזיהוי מוקדם של פגיעות בראיה הנובעות מסוכרת.

מחקר משותף למכבי וליבמ יעשה שימוש בכלי למידת מכונה (Machine learning) על מנת לזהות דפוסי התפתחות של המחלה. לדברי ד"ר מיכל רוזן צבי, דירקטור לחקר מידע רפואי ביבמ, צוותי המחקר במעבדת החברה בחיפה פיתחו בשנים האחרונות מגוון כלי למידה חישובית, המאפשרים למידה רטרוספקטיבית מרשומות רפואיות (הנוגעות לטיפולי עבר) והסקת מסקנות המאפשרות את טיוב הטיפול. כלים אלה ישרתו את החוקרים במחקר עם מכבי.

המחקרים מבוצעים בהתאם לכללי וועדת הלסינקי והנתונים כולם אנונימיים לחלוטין.
על בסיס הנתונים אפשר יהיה לבנות מודל המסוגל לחזות את הצורך בבדיקת עיניים ואת תדירות הבדיקות בחולי סוכרת, כל אחד על פי מצבו.
לדברי פרופ' ורדה שלו, מנהלת מכון מכבי למחקר וחדשנות, "לטכנולוגיה יש פוטנציאל לשנות מן היסוד את האופן שבו נאבקים רופאים וחולים במחלות – ובמיוחד במחלות כרוניות דוגמת סוכרת. המחקר המשותף עם יבמ נועד לגלות דרכים חדשות שיובילו לשיפור משמעותי בטיפול בחולים, וביכולת הקופה לסייע במניעת הפגיעה בראיה בחולי סוכרת".
העבודה המשותפת ליבמ ולמכבי שירותי בריאות, נחשפה החודש בכנס המדעי ה- 76 של האגודה האמריקאית לסוכרת, שהתקיים בניו אורלינס. יבמ הציגה בכנס שורת פיתוחים חדשים של חברות מובילות בתעשייה, מפתחים וחוקרים, העושים שימוש ביכולות המחשוב הקוגניטיבי בניסיון לשנות ולשפר את איכות חייהם של חולי סוכרת, באמצעות פתרונות מבוססי ענן ומונחי נתונים, הנשענים על פלטפורמת ווטסון.

כך לדוגמא, חברת ההזנק הישראל HelpAround המפתחת יישומי בריאות דיגיטאלית, משתמשת בממשקי תכנות היישומים (API) של מערכת ווטסון של יבמ, במסגרת אפליקציה חדשה לניטור ומעקב אתר מצבם של חולי סוכרת ועל מנת לענות לשאלות ובקשות מידע של המטופלים המשתמשים במערכת. פלטפורמת המובייל של HelpAround תומכת בחולי סוכרת באמצעות התאמת המשאבים העשויים לסייע להם. ווטסון יאפשר ל- HelpAround לנתח בזמן אמת כל בקשה לסיוע המתקבלת מהמטופל, להעריך את טון הדיבור והלך הרוח של הדובר, ולזהות תסכול, חוסר שביעות רצון והבעת דחיפות.
תובנות המתקבלות בעזרת ווטסון, יאפשרו ל- HelpAround להתאים טוב יותר את התמיכה האישית המוצעת למשתמשים – כמעט מיידית. כך, למשל, זיהוי בזמן אמת של לחץ אותו מביע המשתמש בקשר לרמות האינסולין או הגלוקוז שלו – יוביל את המערכת לקשר בין המטופל הזה ובין משתמשים אחרים באינסולין, או יפנה אותו לבית מרקחת קרוב המסוגל לספק לו מנת אינסולין לה הוא זקוק. במקביל, תציע המערכת למטופל לנהל שיחה עם נציג של יצרן האינסולין, שיוכל לספק לו תמיכה נוספת.
לדברי ישי קנובל, מייסד HelpAround ומנכ"ל החברה, "היכולות הקוגניטיביות הייחודיות של ווטסון יסייעו בשיפור משמעותי של איכות החיים של חולי סכרת ובני משפחותיהם".
HelpAround היא בוגרת המחזור השלישי של האקסלרטור של יבמ בישראל, AlphaZone.
יבמ ומדטרוניק נמצאות גם בשלב הסופי של בדיקות לגירסת בטא של יישום מבוסס ווטסון, "Sugarwise", שנועד לסייע בזיהוי דפוסים ומגמות החשובים לחולי סוכרת מניתוח מידע המגיע מהתקנים המנטרים באופן רציף את רמת הסוכר. באמצעות היכולת לספק תובנות בזמן אמת, תוכל האפליקציה לעזור לחולים לשפר את יכולתם להבין את ההשפעה של פעילויות יומיומיות שלהם על המחלה ולבצע התאמות במידת הצורך.
במקביל, חשפה יבמ שיתוף פעולה חדש עם האגודה האמריקאית לסוכרת, המיועד לסייע בבניית פתרונות קוגניטיביים לחולים, ספקי שירותים רפואיים וחוקרים.
ווטסון היא הפלטפורמה הקוגניטיבית הראשונה הזמינה על בסיס מסחרי. המערכת, המוצעת כשירות ענן, מנתחת כמויות גדולות של נתונים, מבינה שאלות מורכבות המוצגות לה בדיבור טבעי, ומציגה תשובות המבוססות על עובדות ומנומקות על ידה. ווטסון ממשיך ללמוד ולרכוש ידע נוסף, על בסיס אינטראקציות אותן הוא מנהל על משתמשים. באפריל אשתקד הקימה יבמ את קבוצת הבריאות של ווטסון, וחשפה את פלטפורמת ענן הבריאות המבוססת על היכולות קוגניטיביות אלו. היחידה החדשה פועלת לשיפור יכולותיהם של רופאים, חוקרים ומבטחים להציג פתרונות חדשניים, באמצעות הצפת תובנות המתקבלות מניתוח כמויות גדולות של נתונים רפואיים הנוצרים מדי יום, בתהליכי העבודה השוטפים. פלטפורמת ענן הבריאות של ווטסון מאפשרת להסיר את נתוני הזיהוי האישיים מכל מידע רפואי, לשתף את הנתונים הרפואיים בלבד ולהצליב אותם עם נתוני מאמרים רפואיים ומידע קליני.

דילוג לתוכן