מחקר חדש של Mastercard מראה

25% ממשתמשי האינטרנט באירופה עורכים קניות ברשת מדי שבוע
33% מהבריטים עורכים קניות מזון באינטרנט
31% מהפינים מהמרים באמצעות האינטרנט
בגדים ונעליים היא הקטגוריה הפופולרית ביותר באירופה עם ממוצע של 48% מסך הקניות

האירופים אוהבים לערוך קניות ברשת, כך לפי הממצאים של מחקר Masterindex על הסחר האלקטרוני ומגמות התשלום החדשות ברחבי אירופה.
לנוכח תחזיות הצופות ששוק הסחר האירופאי יגדל ב-45% בין 2015 ל-2018, סקר של Mastercard שנערך בקרב צרכנים ב-20 מדינות באירופה מעיד ש- 25% השתמשו באינטרנט לפחות פעם בשבוע ב-2016 לרכישה מקוונת של מוצרים ושירותים.
כידוע, שיעור האימוץ של המסחר האלקטרוני ברחבי אירופה גבוה, אך המחקר חשף הבדלים מעניינים בין המדינות השונות מבחינת תדירות עריכת הקניות המקוונות, סוג הדברים שנרכשים ושיטות התשלום המועדפות. בתקופה שבה קובעי המדיניות באירופה עושים מאמצים לאפשר מסחר פיזי ואלקטרוני חוצה גבולות, מחקר Masterindex שופך אור על גישות המאפיינות מדינות שונות בקנייה מאתרים הממוקמים במדינות אחרות.
ממצאי מחקר Masterindex על התנהגות הצרכנים בתדירות הקניות באינטרנט:
41% ממשתמשי האינטרנט בבריטניה רוכשים כל שבוע והם מדורגים במקום הראשון. הבריטים אם כך הם המשתמשים הקבועים ביותר בסחר אלקטרוני באירופה בפרמטר שבועי. במקום השני נמצאים משתמשי האינטרנט האירים עם 32% ובמקום השלישי הגרמנים עם 30%. הפינים עם 17%, האסטונים עם 16% והדנים עם 16%.
בקניה יומית הפולנים והליטאים עוברים למקום הראשון עם 9% שרוכשים כל יום. האיטלקים והבריטים נמצאים במקום השני עם 8% אשר קונים באינטרנט כל יום.
ברחבי אירופה ניכרת עלייה משמעותית בפעילות המקוונת בהשוואת רכישות יומיות ושבועיות. גידול זה נובע ככל הנראה מסוגי הפריטים שאנשים קונים באינטרנט. דברים אלה אינם "פריטים יומיומיים". לדוגמה, בגדים ונעליים היא הקטגוריה הפופולריות ביותר בקרב כל הצרכנים המקוונים באירופה (ממוצע של 48%) ואחריה קטגוריית הכרטיסים למופעים (34%), מכשירים אלקטרוניים (33%) וספרים (31%).
ואולם, המוצרים שאנשים קונים שונים מאוד ממדינה למדינה, עם תוצאות מפתיעות לעיתים:
• אצל בריטים שקונים באינטרנט (33%) הסיכוי שיערכו קניות מכולת מקוונות הרבה יותר גבוה מאשר שכניהם ליבשת, ההולנדים (16%), הצרפתים (15%) או הבלגים (13%).
• הצרכנים ביוון הרבה יותר פתוחים לרכישת נסיעות ארוכות באינטרנט מאשר שכניהם לבלקן בקרואטיה.
• עם זאת, אנו עדים למגמה אזורית עם פינלנד (31%), שוודיה (22%) ונורבגיה (22%) שהן המדינות היחידות שבהן יותר מ- 20% מהצרכנים משתתף במשחקי הימורים מקוונים.
הגישות שונות מאוד גם בשיטות התשלום המועדפות לקניות באינטרנט. בצ'כיה, גרמניה, הולנד ופולין, הבנקאות המקוונת פופולרית פי שניים מכרטיסי אשראי. אך במדינות כגון בריטניה, צרפת, ספרד, אירלנד ואיטליה, כרטיסי אשראי הם אמצעי התשלום הפופולרי ביותר בפער מסוים. הסקר בחן גם שיטות תשלום חדשות כגון ארנקים אלקטרוניים, אפליקציות בנקאיות וסריקת קוד QR, מה שמעיד על פוטנציאל צמיחה גדול בתחומים אלה. למרות שברחבי אירופה ניכרת פתיחות להתנסות בטכנולוגיות חדשות אלו, העניין אינו מוביל בהכרח לשימוש בפועל. לדוגמה, בעוד שהצרכנים המקוונים בספרד נלהבים יותר מכולם להשתמש בארנקים אלקטרוניים בתיאוריה, הם מפגרים אחרי הנורבגים (20%), היוונים (20%), הפולנים (19%) והבלגים (18%) בכל הקשור לשימוש בטכנולוגיה זו מהתקן נייד.
למרות המגמות השונות בכל מדינה, אנשים ברחבי אירופה מוטרדים מאותם דברים כאשר מדובר בקניות מקוונות. חשש מתרמית היא הסיבה העיקרית להימנע מקניות באינטרנט בכל המדינות שנסקרו. עם זאת, במדינות מסוימות החשש הזה הוא מחסום גבוה במיוחד, למשל ביוון (71%) וספרד (64%) ופחות במדינות כגון דנמרק (46%).
ואולם ככלל, הסיבה העיקרית להימנעות מקניות באינטרנט אינה אמון או אבטחה, אלא הזמינות של חלופות מקומיות טובות. הסקר מעיד ש-40% מהקונים המקוונים בפינלנד ובפולין שאינם עורכים קניות בחו"ל נוהגים כך משום שלדעתם, אתרי הסחר האלקטרוני בארצם אינם מספקים את דרישותיהם. השקפות דומות נצפו בבריטניה, צרפת וגרמניה.
כאשר אנשים מחליטים לבחון אתרים מחוץ לארצם, החלטה זו היא בדרך כלל תוצאה של הצעה מושכת מאוד (40%) ולא שאלה של זמינות (32%). הפריטים הפופולריים ביותר הנרכשים במדינות אחרות הם בגדים, אקססוריז ונעליים (37%), ואחריהם מוזיקה, DVDs ומשחקי וידיאו.
הסבירות שבה אנשים יעדיפו לקנות ממדינה אחרת שונה מאוד ממדינה למדינה, ללא קשר לגודלה. מצד אחד, אחד מכל שני קונים מקוונים בבולגריה, צ'כיה, צרפת, גרמניה, הונגריה, ליטא, הולנד, פולין, רומניה וסלובקיה טוען שמעולם לא קנה דבר באתר של מדינה אחרת. מצד שני, כמעט 90% מהקונים באינטרנט באוסטריה ואירלנד אומרים שקנו באינטרנט מוצרים ממדינה אחרת לפחות פעם אחד בחייהם. עובדה זו נכונה גם לגבי שניים מתוך שלושה קונים מקוונים באיטליה, ספרד ובריטניה.
בין הגורמים העיקריים לצמיחה, בין מדינות ובאופן מקומי, ניתן למנות מאמצים לבניית אמון וביטחון בסחר האלקטרוני וחשוב מכל, שיפור ההיצע ותנאי הסחר המקוונים.
חווייר פרז, נשיא Mastercard אירופה מציין כי "ההבנה המעמיקה שלנו של ההתנהגות הדיגיטלית של צרכנים במדינות שונות באירופה מאפשרת ל- Mastercard לעבוד עם שותפינו באירופה וליצור מוצרים, פתרונות וטכנולוגיה שיעשו את החיים פשוטים יותר. בסביבה מסובכת ודיגיטלית יותר
Mastercard בונה לצרכנים את הפתרונות הטכנולוגיים שמביאים אותם לעשות מהר יותר פעולות בצורה שאינה מתפשרת על יעילות וביטחון.
****
אודות המחקר
רוב הנתונים לטובת מחקר Masterindex נאספו ממאגר הנתונים הפנימי הקיים של Mastercard (Global Consumer Tracker – GCT) הבוחן מגמות תשלום ב-23 מדינות באזור הכלכלי האירופי באופן קבוע. סקר GCT מתבצע באמצעות שאלונים מקוונים ופנלי מחקר מקוונים בקרב נשאלים בגילאי 18 עד 64 המחזיקים בכרטיס תשלום או שהינם בעלי חשבון בנק. גודל המדגם שונה ממדינה למדינה ונע בין 855 ל-3,439. בסך הכל נסקרים 42,881 צרכנים ב-23 המדינות. שאלות על תדירות הקניות המקוונות מוצבות למשתמשי אינטרנט באופן כללי. התשובות לכל השאלות האחרות מתייחסות לאנשים שציינו שהם עורכים קניות מקוונות.
זוהי הפעם הראשונה שהנתונים מסוכמים למטרות חיצוניות במטרה לתרום תובנות לדיונים עסקיים ודיוני מדיניות לגבי סחר אלקטרוני.
על מנת להשלים את הנתונים על מגמות סחר אלקטרוני מקומיות, Masterindex מסתמך באופן חלקי גם על נתונים ממקורות פתוחים לשנים 2016-2015 כגון Google Consumer Survey ובוחן מגמות סחר אלקטרוני חוצה גבולות ב-26 מדינות באזור הכלכלי של אירופה.
סקר Consumer Barometer נערך בפנלי מחקר מקוונים בקרב אוכלוסייה המשתמשת לפחות בהתקן מחובר אחד (מחשב, טבלט או סמרטפון) ורכשה לפחות מוצר אחד באינטרנט בין 12-3 החודשים האחרונים. הסקר מתמקד באוכלוסייה בוגרת מעל גיל 16 בכל מדינה. שאלות לגבי תדירות הרכישות מופנות למשתמשי אינטרנט באופן כללי ואילו שאלות אחרות מופנות לאנשים שציינו שהם עורכים קניות מקוונות ממדינות אחרות.
חשוב לציין שמדובר במערך נתונים שאינו חלק מ-GCT. נתונים אלה מאפשרים לנו להפיק תובנות לגבי מגמות חוצות גבולות. החל מ-2018 אנו מתכוונים להרחיב את ה-Global Consumer Tracker כך שיקיף גם סחר אלקטרוני חוצה גבולות על מנת שיהיה לנו מערך נתונים בר השוואה לגבי מגמות סחר אלקטרוני ומערך ספציפי המתייחס לסחר אלקטרוני חוצה גבולות.

 

דילוג לתוכן