יבמ ושברולט וולט החשמלית

10 מיליון שורות תוכנה באמצעות כלים של יבמ בפיתוח המכונית החשמלית של שברולט

שברולט וולט המכונית החשמלית החדשה של ג'רנל מוטורס היא פריצת דרך בהנדסת תוכנה,   לא פחות מאתגר בהנדסה מכנית.
במכונית החדשה מציגה ג'נרל מוטורס לא רק הנעה חשמלית פורצת דרך אלא גם מכונית המצטיינת בתכונות הייטק יוצאות דופן, כולל חיבור לאינטרנט, בקרות פנימיות בעזרת טלפון חכם ועוד.
כדי שכל זה יקרה, מהנדסי תוכנה במפעלי ג'נרל מוטורס היו צריכים לפתח מערכות תוכנה כמוהן לא היו עד כה בתעשיית הרכב. במהלך הפיתוח התמודדו המהנדסים עם אתגר פיתוח תוכנה וסימולציה של ביצועים בהיקפים חסרי תקדים. הוולט החדשה משלבת 10 מיליון שורות קוד תוכנה – שנכתבו ונבדקו כולן באמצעות כלים של יבמ.
חברת ג'נרל מוטורס משתמשת בכלי פיתוח תוכנה ובמערכות סימולציה של ביצועי תוכנה של IBM Rational ככלי המרכזי בפיתוח מערכות התוכנה והבקרה המתוחכמות המשולבות במכונית החשמלית שברולט וולט, שתגיע לשוק בשנת הדגם 2011. השימוש בכלי הפיתוח של יבמ איפשר למהנדסי ג'נרל מוטורס לתכנן את המכונית החדשה מן היסוד, ולהציג אותה לשוק בתוך 29 חודש בלבד.
כלי התכנון והסימולציה המתוחכמים של יבמ מאפשרים לקצר את תהליך ההגעה לשוק של מוצרים חדשים תוך מענה מהיר במיוחד לשינויים בדרישות הלקות. המוצרים של יבמ השתלבו בתהליך הפיתוח של רכיבי בקרה אלקטרוניים קריטיים במערכות הסוללות, המנוע החשמלי, והאלקטרוניקה של תא הנוסעים. מערכת ההנעה הייחודית של הוולט דרשה תכנון במתכונת שלא התבצעה בעבר בעולם הרכב, של "מערכת של מערכות", המשלבת באופן שקוף בין מארז סוללת הליתיום-יון המציעה 16 קילו-ואט שעה, ובין מערכת ההנעה החשמלית המתוחכמת.
יבמ מסייעת לג'נרל מוטורס גם בסטנדרטיזציה של תהליכי תכנון הרכב על בסיס מספר קטן יותר של כלי תוכנה, ובניהול תהליך שיתופי של תכנון ובדיקות המאפשר לצוותי הנדסה הפועלים סביב העולם לעבוד באופן יעיל יותר ושקוף יותר. כלי התוכנה של יבמ ממשפחת מוצרי רשיונל שימשו לבניית מודלים אינטראקטיביים של המערכות המשולבות בוולט, וסייעו לאיכות הפיתוח וליעילות התהליכים המשלתבים במסגרתו. תוכנה של יבמ משמשת גם לניהול השינויים והגדרות התצורה לכל אורך תהליך הפיתוח, באופן המשפר את השיתוף בין מספר גדול של מהנדסים המעורבים בתהליך.
מחשבי-על של יבמ ותוכנות הדמיה (סימולציה) מתקדמות שימשו לבחינה מקיפה ומוקדמת של ביצועי הסוללה של הרכב החשמלי, והוכיחו את ביטחון השימוש בה ואת עמידותה בתנאים המאפיינים עבודה בפועל בשטח, בתהליך בדיקות של קרוב לשלוש שנים בתשעה המודולים ו- 288 התאים המרכיבים את הסוללה. מחשבי העל וכלי הסימולציה שלהם סיפקו את עוצמת המחשוב הגבוהה שנדרשה לצוותי הבדיקות על מנת להבטיח את העמידה באלפי דרישות הכלולות במפרטי הרכב החשמלי החדש ולאשר את הביצועים של כל אחד מ- 161 סוגי הרכיבים השונים המשולבים בסוללה, תוך תמיכה בבדיקות בתחומים שונים. הבדיקות האלה התמקדו בתחומים דוגמת ניתוח ומניעת מצבי קצר פנימי, בליה (קורוזיה), עמידה בתנאי אבק, ספיגת התנגשות, חדירת מים ותנאי טמפרטורה קיצוניים.
בג'נרל מוטורס מתייחסים לאיכות התוכנה והבקרה כאל גורם מפתח ביצירת הבידול של המכונית החשמלית החדשה מבית שברולט.

קרדיט תמונה: chevrolet

דילוג לתוכן