חממה חדשה ליזמות עסקית-חברתית הוקמה בתל אביב

אמיר חייק: "נעזור ליזמים לחצות את עמק המוות של העסקים החברתיים"

• חממת 360, שהוקמה כעמותה על ידי מינגה- הזירה לעסקים חברתיים ומשרד עורכות הדין SGFD תפעיל תכנית דו שלבית לליווי עסקים קיימים, הכוללת אקסלרטור וחממה בת 40 שבועות.

חיזוק נוסף לזירת היזמות העסקית-חברתית בישראל: עמותה חדשה בשם 360- החממה לעסקים חברתיים, משיקה אקסלרטור וחממה לקידום, תמיכה וליווי של עסקים חברתיים. העמותה, תציע חלל עבודה משותף בתל אביב, ותפעיל תכנית דו שלבית, שבראשיתה ייבחרו עד 15 מיזמים פעילים ורווחיים, שייקחו חלק באקסלרטור למשך ארבעה חודשים. עם תום האקסלרטור ייבחרו עד חמישה מהם להשתתף בתכנית חממה מקיפה בת 40 שבועות, לפיתוח העסק. הגשת המיזמים לעמותה תתאפשר עד ה-30 בנובמבר 2016.

מתמקדים בעסקיים רווחיים שרוצים לעשות קפיצת מדרגה
מאחורי המיזם החדש עומדים עמותת מינגה- הזירה לעסקים חברתיים ומשרד עורכות הדין שמילוביץ-גרינגרד-פורשטט- דונר (SGFD) שמלוות חברות רבות מהמגזר הרביעי. בעמותה מסבירים כי להבדיל מתכניות אחרות למיזמים בראשית דרכם, 360 צפויה להתמקד במיזמים פעילים מזה שנה עד שנתיים, שמבקשים לעבור משלב ההתבססות לשלב הצמיחה.

אמיר חייק, מנכ"ל התאגדות התעשיינים לשעבר וחבר בוועדה המייעצת של העמותה, אמר היום: "האתגר המשמעותי של עסקים חברתיים בישראל הינו לגייס מספיק לקוחות כדי להגיע ממצב של איזון כלכלי לשלב הצמיחה. אם סטארט-אפים בראשית דרכם מתמודדים עם עמק המוות בדרך לגיוס הון והגעה לרווחיות, הרי שעסקים חברתיים סובלים מכך שבעתיים, כי הם גם מעניינים פחות את המגזר העסקי או הטכנולוגי וגם לא נהנים מהתמיכה הממשלתית בעמותות. אנו נבחר בקפידה עסקים ברי קיימא עם שורת רווח כפולה- כלכלית וחברתית, ונסייע להם באמצעות הידע, הקשרים והניסיון שלנו, להצליח ולבסס בישראל תרבות עסקית חדשה, לטובת המשק כולו".
עוד מסבירים ב-360, כי החממה תפעל במודל קולקטיב אימפקט ותרכז סביב היזמים מעגלי השפעה פעילים של אנשים, גופים וארגונים שיכולים לתת ערך ליזמים. במסגרת הליווי הפרטני, יקבלו העסקים תמיכה רציפה על פני שנת פעילות שתכלול ליווי לפיתוח עסקי, תמיכה שיווקית, מנטורינג, שירותי ייעוץ משפטי, הנה״ח ועוד.
"רווחיות העסקים הינה חיונית להצלחת המודל"
לדברי חייק, "אנו רוצים להצמיח אקו-סיסטם ייעודי שיאיץ ויעצים צמיחתם של עסקים שפועלים למען מטרות חברתיות כך שיהיו תלויים פחות בפילנתרופיה בעתיד. עסק חברתי הוא כל עסק שמייצר שורת רווח כפולה- כלכלית וחברתית. על מנת שהעסק ייצר אימפקט חברתי חיובי, הוא חייב להיות רווחי ולגדול לאורך זמן, אבל לאו דווקא לשאוף למיקסום רווחים על חשבון כל מטרה אחרת".

הוא מוסיף ואומר כי עסק חברתי יכול להיות כזה שמטפל בשילוב אוכלוסיות מודרות, פתרון בעיות לגיל השלישי, הוזלת יוקר המחייה בישראל, פתרונות כלכלה שיתופית, מיזמים אקולוגיים ועוד. "בעולם כבר מדובר במגמה רחבה, בעוד בישראל, למרות שהנושא כן מוכר, אין מספיק מעגלי תמיכה. אנו מאמינים שבעתיד נראה יותר ויותר מיזמים כאלה מכים שורש והופכים לחלק אינטגרלי מהכלכלה הישראלית".

בנוסף לליווי המקצועי בחממה, היזמים יקבלו גישה לארגונים ושותפים פעילים, התורמים מכספם, זמנם ומשאביהם להצלחתם, בהם בנק הפועלים, בנק לאומי, EY, HUB TLV, קרן שמש ועוד.כמו כן, המיזמים ילוו מקרוב על ידי חברי הועדה המייעצת של הארגון, שיתרמו מניסיונם, ידיעותיהם וקשריהם לטובת קידום העסקים והאצתם.

דילוג לתוכן