המחשב ברכב- סכנות, הגנה ועתיד התחום

יכול להיות שממש בעוד כמה שנים הביטוי "פרצו לי לאוטו" יקבל משמעות חדשה לגמרי. אולי גם השאלה "עם איזה אנטי-וירוס האוטו הזה מגיע?" תהפוך להיות שאלה לגיטימית באולם התצוגה לרכב. עד אז כנראה שיעברו עוד הרבה מים באיילון, אבל זהו זמן טוב לעשות סיכום ביניים קטן לגבי מכוניות אוטונומיות, שילובי מחשב ורכב, מהן הסכנות ומה נעשה כדי להתגונן?

כתב: יובל בנר

כשניסינו לדמיין בילדותנו מכונית עתידנית, קשה להאמין שהיינו מתייחסים ליכולת לשתף תכנים או לצפות בסרט על גבי מסכי מגע תוך כדי נסיעה. משום מה התמונה הקבועה הייתה של רכב מעופף. דבר אחד היה ברור – הנהג לא יצטרך לנהוג בעצמו, והתחבורה תהיה יעילה יותר ומהירה יותר. בתחום זה אנחנו מתקרבים על העתיד עם כל יום שעובר.

כמה וכמה חברות כבר מתגאות ברכבים אוטונומיים המסוגלים להחליף את הנהג. מצד שני ברור כי בשנים הקרובות, לא רק הטכנולוגיה תהיה לרועץ בגלגלי הרכב, אלא גם שלל של בעיות חוקיות כמו אחריות במקרה של תאונה או פרצות של אבטחת מידע הנובעות מהמחשוב הרב אותו נושא הרכב.  רכב חדש, גם כזה הנחשב פשוט, נושא בתוכו שפע של מחשוב. רכבים טכנולוגים יותר כבר נשלטים על ידי מספר מחשבים, השולטים על פונקציות שונות בתוך הרכב. מחשבים אלה, האחראים להפוך את סביבת הרכב לנעימה, אינטואיטיבית ובטוחה עד כמה שאפשר, מסומנים גם ככאלה המסוגלים לעורר בעייתיות גדולה, ומעוררים שאלות לגבי הגנה, זהירות והתאמה של ביטוח הרכב. ועל כך נשוב ונדון בהמשך.

אופציות קיימות:

כיום, עדיין לא ניתן לומר שאפשר פשוט לגשת לסוכנות הרכב הקרובה לביתכם ולרכוש מכונית אוטונומית. הנושא עדיין נמצא בפיתוח, אם כי כמה וכמה יצרנים כבר ממש נמצאים שם. מזה כמה שנים שגוגל צוברת קילומטרים במכוניות אוטונומיות, אאודי, גם היא ייצרה גרסה משלה לרכב אוטונומי ו"טסלה", יצרנית הרכב החשמלי האמריקאית הציגה רכב חצי אוטונומי המסוגל לנוע עצמאית בתנאים מסוימים של תנועה, כמו נסיעה איטית או בפקק תנועה.

סכנות:

השתלטות מרחוק על הרכב

בכל מקום בו יש מחשב, צפוי להיות האקר שינסה לפרוץ אליו. ואם יש משהו שהאקרים אוהבים, זה מחשב שטרם נפרץ. לכן, צפויים ליצרני הרכב חיים קשים מאד בכל הקשור לאבטחת המידע ברכב. כמובן, התסריט הקיצוני ביותר הוא של השתלטות עוינת על מכלולי הרכב למטרת גרימת תאונה.

הטמעת תוכנה זדונית

החדרת וירוס לרכב יהיה תחביב מוכר של האקרים. ולמה לא? ישנן כל כך הרבה אפשרויות לפעולה כאשר משתלטים על רכב. ולבל נשכח, הרכב העתידי יחזיק עלינו מידע רב ורגיש. כל תוכנה שתוכל לייצא את המידע ממערכות הרכב תיחשב להצלחה בשטחה.

חדירה לפרטיות

מכונית עתידית לא תהיה ממוקדת אך ורק בנהיגה. להפך, כשנגיע למצב בו הרכב נוהג את עצמו נוכל להתפנות לשאר עיסוקינו, כמו גלישה ברשתות חברתיות, צפייה בתכנים שונים ותקשורת מילולית או כתובה. למחשב הרכב תהיה גישה למידע עלינו בדיוק כמו לטלפון החכם או למחשב הביתי. כל אלה יהפכו את הרכב למטרה נוחה עבור מי שרוצה לגנוב מידע.

בעיות בסימוני הדרך

מתי לאחרונה נהגתם בדרך שכולה מסומנת כראוי, ללא עבודות בדרך ושכל התמרורים במקומם? למערכות המחשב המתבססות על סימנים אלה, קשה להתמודד עם דרך שאינה מושלמת. בנוסף, פגעי מזג האוויר כגון גשם ושלוליות, שמש ישירה או שלג המכסה את הכביש, יכולים אף הם לבלבל את המערכת ולגרום לה שלא לפעול כראוי.

איך מלמדים מחשב לנהוג כמו ישראלי?

מחשב, כידוע, דייקן. מאד. אחת הבעיות המרכזיות היא שהנהג האנושי, גם הטוב ביותר, נוטה לעבור על החוק מדי פעם בפעם. הנהג עושה זאת כמובן מתוך שיקול דעת, ולרוב גם הנהגים האחרים בכביש יצפו שיעשה זאת. מכוניות אוטונומיות נוטות לעיתים להיקלע לתאונות מכיוון שהן מצייתות באופן מלא לחוקי התנועה, כמו למשל עצירה פתאומית באור כתום העלולה להפתיע את שאר הנהגים. מהנדסי התוכנות יצטרכו ללמוד כיצד להגמיש את התוכנות ע"מ שידמו עד כמה שאפשר לנהיגה אנושית.

 

החזרת השליטה לנהג.

בעיה לא פשוטה נוספת בה יש לטפל, היא האפשרות שבמצב חירום יאלץ הנהג לקחת פיקוד. יש לזכור כי לעיתים יהיה הנהג עסוק בפעולה שלא קשורה כלל לנהיגה, הוא עלול להיות מופתע ויאלץ להבין את הסיטואציה במלואה לפני שיוכל להגיב בהתאם. פרק הזמן הדרוש לכך הוא שניות בודדות לנהג מיומן ועד כ-10 שניות לנהגים חדים פחות. במצבים בהם כל מאית השניה קובעת אין מקום לעיכובים בסדר גודל שכזה. שניה או שתיים הם כל מה שיש לפני תאונה. נכון לכרגע, אין תשובה מספקת להתמודדות עם בעיה שכזו.

הגנות מחשב וביטוח

כיום, בטיחות הרכב מתבססת יותר ויותר על טכנולוגיה. כבר בימים אלה, ניתן להתקין מערכות אלקטרוניות לאזהרת הנהג אשר המדינה מחייבת בחוק ומעודדת זאת על ידי הנחות בביטוח הרכב. מערכות מסוג זה מונעות תאונות ומצילות חיים רבים בדרכים. בתיאוריה, אם מחשבים בלבד היו נוהגים את רכבינו, מספר התאונות היה יורד דרסטית וככל הנראה שכלל לא היינו צריכים לבטח את רכבינו. אולם מכיוון שהדרך בנויה מנהגים רבים, עם יכולות נהיגה שונות וסוגי רכבים רבים, מצב זה נשאר תיאורטי בלבד. כרגע, נעשה ניסיון למיסוד קו הגנה אחיד לכלי רכב מבוססי מחשב. אלה, פונים לשלוש חזיתות עיקריות:
א. מניעת השתלטות על מערכות הרכב על מנת למנוע מצב בו פעילותו של הרכב נשלטת ע"י גורם חיצוני.
ב. הגנה פיזית על הרכב מפני פריצות וגניבה.
ג. שמירה על פרטיות הנוסעים ברכב מפני חדירה חיצונית.
פרמטרים אלו מן הסתם יחולקו לתת קטגוריות רבות, אך בכל מקרה ברור שעולם אבטחת הרכב הולך להשתמש ביותר ויותר מושגים המוכרים לנו מעולם המחשוב ואבטחת המידע. מערכת פשוטה כמו "אזעקה" תהיה נחלת העבר הרחוק ועדיין קשה לומר לאן בדיוק יתפתח התחום.

לסיכומו של עניין, ניתן לומר כי בעתיד הלא כל כך רחוק נזכה לראות את עולם הרכב העתידני. הוא כנראה יכלול רכבים ממוחשבים יותר, שיעשו יותר פעולות נהיגה עצמאיות וישאירו לנהג תפקיד משני ביותר, מה שיהפוך את זמן ה"נהיגה" לזמן פנוי, בו יוכל הנהג לקרוא, לראות סדרה אהובה או להמשיך את עבודתנו מהמשרד. כמו כן, יצטרפו לכך בעיות מסוגים שונים, בעיקר מהסוג אותו אנו חווים כרגע עם המחשבים והסמארטפונים שלנו. ביקור במוסך יראה אחרת לגמרי ובשביל טיפול עשרת אלפים נפנה אל איש IT.

דילוג לתוכן