אבולוציית המסכים: מסע בזמן בעיצוב צגי מחשב

מי זוכר בכלל את מסך ה- (CRT Cathode Ray Tube) הישן והטוב, בצבע בז' וגוף כבד וגס? כשמסכים חדשניים מושקים מידי חודש, קל לפעמים לשכוח עד כמה התקדמנו מתקופת מסכי המחשב הראשונים. מאז, התפתח שוק מסכי המחשב לרמות חדשות שמתאימות את עצמן באופן מתמיד לדרישות המגוונות של המשתמשים, בין היתר על ידי שיפור העיצוב או על ידי יצירת טכנולוגיות חדשות, המאפשרות רזולוציות חדות יותר מאי פעם. אבל עם רזולוציית 4K ומסכים קעורים, מי יכול לזכור בכלל איך זה התחיל? הנה סקירה היסטורית אחת שתכניס בכם מעט נוסטלגיה.

פורצי דרך לתקופתם: מסך ה- 4:3 CRT
אם הייתם מבקשים ממישהו לנסות לעבוד על שני מסכים ב-1990, הייתם חייבים להיות בטוחים שלאותו אדם יהיה שולחן עבודה חזק וגדול במיוחד. עד שנות ה- 2000 המוקדמות, הצגים הפופולאריים ביותר בקרב משרדים ובתים פרטיים היו מסכי ה- CRT, שהיו ידועים בהופעתם הכבדה והמאוד לא מרשימה. להפתעתם של רבים, מסכי ה- CRT הופיעו כבר בשנת 1987 ופותחו ע"י רופא גרמני בשם קארל פרדיננד בראון. הוא לא שיער שהמצאתו הגסה למדיי תהיה אבן הדרך הראשונה בהתפתחות שתגיע עד למסכים בעובי של פחות מסנטימטר, כמו למשל מסך ה- AOC PDS241, שמגיע לעובי של 5.2 מ"מ. בשונה מהמסכים הדקיקים של זמננו, מסכי ה-CRT יכלו בקלות להשתלט לנו כמעט על כל שטח שולחן העבודה. מסכי ה- AOC CT720G מסוג CRT שהושקו בשנות ה-90, נמדדו בעובי של 41.9 ס"מ, זאת על מנת שיוכלו להכיל את שפופרת הקרן הקתודית, אותה שפופרת שהייתה אחראית על הפקת תמונת המסך.

אולם, עובי המסך לא היה אספקט העיצוב היחיד שהבדיל את אותם מסכים מצגים מודרניים. הם אף הגיעו בפורמט של 4:3, כאשר הם עוטים על עצמם תושבת בצבע בז' חיוור להפליא. נכון שהיום אנחנו כנראה חושבים עליהם כסוג של אתנחתא נוסטלגית, אך מסכי ה- CRT שלטו בשוק ביד רמה עד תחילת שנות ה-2000. רק אז, הפכו מסכי ה-LCD לנגישים לכיס ולפופולאריים יותר- ועשו גם התקדמות משמעותית בכל הקשור בעיצוב.

עידן חדש: מסכי ה- LCD
למרות שמסכי ה- LCD הפכו לפופולאריים רק בתחילת המילניום, מסך ה-LCD הראשון הגיח לעולם כבר בשנת 1972. במשך זמן רב, היו מסכי ה-LCD יקרים מאוד לייצור וצריכה, מה שאפשר למסכי ה- CRT לשלוט בשוק צגי המחשב במשך למעלה מיובל. אך הזמן עשה את שלו ושוק מסכי המחשב השתנה מקצה לקצה. לא רק שדרישות צריכת האנרגיה הפכו למחמירות יותר ויותר, היו אלה גם הצרכנים עצמם שהביעו את הצורך לעיצוב טוב יותר וטכנולוגיות חדשות שיוכלו לאפשר מסכים דקים יותר, גדולים יותר ויפים יותר. מסכי ה- LCD, שיוצרו על בסיס שכבות של פילטרים, זכוכית וקריסטל נוזלי, לא הזדקקו יותר לשפופרות הקרן הגסות על מנת לתפקד כהלכה, מה שאפשר ליצרניות לפתח דגמים שיתאימו לצרכי השוק החדשים. האפשרות לפתח מסכי מחשב עם תמונה חדה וצריכת אנרגיה נמוכה יותר מאי פעם – הפכה לפתע לברת ביצוע. ניתן היה להתנסות עם עיצובים חדשים שלא רק נראו טוב, אלא גם היו ידידותיים יותר למשתמש מבחינה ארגונומית. אחת ההטיות הראשונות שהתאפשרו היא ה- Tilt, המאפשרת הטיה קדימה ואחורה של המסך, התקדמות עיצובית ששיפרה משמעותית את חוויית המשתמש. מסכי ה- CRT, אשר נחשדו זמן רב בכך שקתודות הצבע שלהם פולטות כמויות קטנות של קרינה רדיואקטיבית, החלו אט אט להיעלם משוק צגי המחשב.

בעשור הראשון של שנות ה-2000, נוכחנו לראות שינויים כה קיצוניים בעיצובי המחשב השונים, עד כי נדמה היה שכמעט ושכחנו מהעיצוב הגס והחיוור של מסכי ה-CRT. בשנת 2008, השיקה AOC למשל, את אנג'לו- זוכה פרס ה- Red Dot Design Award, מסך LCD 16:9 עם מקשי מגע וסטנד מתכוונן לשלושה מצבים.

עיצובים נוספים באו והלכו, כמו זוכה פרס ה- iF Product Design, מסך ה- AOC Razor עם סטנד מתקפל לחיבור פשוט לקיר, או זוכה הפרס הנוסף מסדרת AOC 57, עם המסגרת הדקה במיוחד והסטנד הפריק. דגמים אלו לא סימנו רק את נקודת ההתחלה של מירוץ העיצוב והחדשנות, אלא גם של התאמה בלתי פוסקת לצרכיהם של המשתמשים.

ההווה: רחב יותר, דק יותר, מהיר יותר- צגים שמתאימים לכל סגנון חיים
עם שוק מסכי מחשב שרווי בכמות אדירה של מוצרים, צרכי המשתמשים הפכו עם הזמן לספציפיים יותר ויותר. בין אם מדובר במשתמש בעל חוש אופנתי, גיימר, מעצב גרפי או במשתמש הביתי- אט אט צצו קהלים נישתיים שדרשו מהיצרניות לפתח עיצובים וטכנולוגיות שיתאימו לאורח חייהם המסוים. עיצובים עכשוויים חייבים לפנות ברמה החזותית והפונקציונאלית לקהלים שונים, שלהם צרכים ורצונות אחרים לחלוטין ממסך המחשב. בעוד שמעצבים גרפיים יחפשו מסך עם יכולות גרפיות גבוהות ופונקציות ארגונומיות, אנשי מקצוע אחרים יחפשו כנראה מסך שימושי עם דגש על עיצוב, מה שמאפשר להם עבודה אפקטיבית וגם נראה מצוין על השולחן.

כתוצאה מאותן דרישות, מסכים כמו ה- AOC PDS241 וה- PDS271, שעוצבו ע"י הסטודיו של ענקית הרכב פורשה, הפכו לאטרקטיביים במיוחד עבור צרכנים אלה. המבנה המודולרי הייחודי המפריד את חיבורי ה- I/O מהצג, מאפשר את תצוגת ה- 5.2 מ"מ הדקה יותר מרוב מסכי הטלפונים החכמים הקיימים כיום. העברת חוטי החשמל דרך הסטנד האסימטרי מאפשרת מראה נקי וחלק.

ניתן לומר שמסכי מחשב כיום הם דקים ומהירים יותר ומציעים תצוגה גדולה יותר. בעקבות פופולאריות הולכת וגדלה בקרב שחקני Esport וגיימרים, משתמשים רבים כיום דורשים לא רק תצוגה עם יחס רענון גבוה יותר, אלא גם עם עיצוב המאפשר חוויית משחק מקיפה יותר. מסכים קעורים (שהופעתם הראשונה נרשמה במפתיע כבר בסקטור הטלוויזיות בשנת 1952), הפכו לפופולאריים במיוחד בקרב קהילות גיימינג.

עם יחס מסך של 21:9, רדיוס של 2000 מ"מ, זמן תגובה של 4 MS, יחס רענון של 200 HZ ותמיכת Adaptive-Sync, מסך ה- AOC AGON AG352QCX מדגים באופן הטוב ביותר עד כמה התפתחו מסכי המחשב. גם פיצ'רים כמו אופציות ארגונומיות להתאמה אישית, עשו דרך ארוכה מאוד. מסכי ה- CRT יכלו לעתים רחוקות לבצע יותר מאשר סיבוב על צירם, בעוד רבים מהמסכים כיום ניתנים לכוונון נוח עם הטיית Tilt קדימה ואחורה, סיבוב או התאמה אישית לגובה המשתמש. מסך ה- AG352QCX למשל, מאפשר לגיימרים לשמור על יציבה בריאה בזמן המשחק, הודות לאופציות הכוונון הרבות שלו.

אפילו בסביבת המשרד, אין סיבה שמסך המחשב יהיה גס או בעל מראה משעמם. זו הסיבה למשל לכך ש- AOC מעדכנת את סדרת ה- Pro שלה עם עיצוב ה- " 3-sided frameless": סדרת 90 הצגים המאפשרת למשתמשים להתמקד לחלוטין בתוכן המוצג על גבי המסך, מה שהופך סט-אפ של כמה מסכים צמודים זה לזה לכמעט חסר גבולות.

אלו הן רק חלק מדוגמאות של מסכי מחשב, שכיום לא רק משמשים יותר כציוד בסיסי למשרדים, אלא גם כמכשור מותאם אישית המשלב סטייל ופונקציונאליות נוחה, על מנת להתאים לצרכים שונים של קהלים שונים.

 

דילוג לתוכן