סקר סימנטק מגלה: זינוק בעננים בלתי-נשלטים ועליות מוסתרות אחרות של הענן

0

נתוני הסקר מראים כי ארגונים עוברים באופן נרחב אל הענן כדי לזכות ביתרונות תחרותיים של מהירות, זריזות וגמישות.

חברת סימנטק (Symantec) פרסמה את ממצאי סקר 2013 State of the Cloud שלה, המראים כי ארגונים עוברים באופן נרחב אל הענן כדי לזכות ביתרונות תחרותיים של מהירות, זריזות וגמישות. למעשה, הסקר גילה כי יותר מ- 90 אחוז מכל הארגונים לפחות דנים בענן, נתון שעמד על 75 אחוז לפני שנה.
 
ממצאים מרכזיים אחרים בסקר מראים כי ארגונים וגופי  SMB חווים עלויות גדלות הקשורות לשימוש בעננים בלתי-נשלטים על ידי ה-IT (Rogue Clouds), גיבוי והתאוששות מורכבים, ואחסון בלתי יעיל בענן.
 
אנליסטים בתעשייה צופים ב- 2013 מספר בעיות הממוקדות בלחצים כספיים ואתגרי אבטחה של מחשוב ענן. גרטנר ו-IDC  רואות המשכיות עסקית כנושא חשוב, עם הגידול בהשבתות ענן המציבות סיכונים גדולים יותר מאשר הפרות אבטחה.
 
במהלך תקופת חגי סוף השנה האזרחית 2012, ספק שירותי ענן מוביל חווה השבתה, שטופלה במהירות. השבתה זאת פגעה בעסקים והעלתה דאגות חמורות בנושאי מניעת אובדן נתונים, גיבוי, זמן מבוזבז על התאוששות נתונים והעלויות הכרוכות בכך. עם זאת, עם הכנה מקדמת יכולים ארגונים לבנות עננים בטוחים, גמישים ויעילים, שיאפשרו להם לעמוד ביעדיהם העסקיים.
 
"הענן זוכה בתשומת לב רבה הודות ליתרונות העצום בניהול עלויות, השגת גמישות וזמינות גדולות יותר, ושיפור אבטחה ושליטה על נתונים", אומר שמוליק אנג'ל, מנכ"ל סימנטק ישראל. "תכנון והטמעה זהירים יאפשרו לארגונים לממש את מלוא פוטנציאל הענן, תוך מזעור האתגרים הבלתי צפויים ומניעת הסלמת עלויות".
 
Rogue Clouds חודרים לארגונים
לפי הסקר, פריסות Rogue Clouds – כלומר עננים בלתי נשלטים על ידי ה- IT, שגופים כמו שיווק או מכירות משתמשים בהם באופן עצמאי (כמו מערכת CRM בענן), הן אחד המכשולים.
במפתיע, זו בעיה נפוצה שהתגלתה ב- 77 אחוז מהעסקים בשנה האחרונה. זו גם נראית בעיה ממנה סובלים ארגונים (83 אחוז) יותר מאשר SMBs (70 אחוז).
בין הארגונים שדווחו על בעיות Rogue Clouds, 40 אחוז חוו חשיפה של מידע חשאי, ויותר מרבע ניצבו בפני בעיות השתלטות על חשבונות, שינוי פנים ותכונות של אתרי Web, או מוצרים ושירותים שנגנבו מהם. הסיבות שצוינו כמשפיעות ביותר בקבלת החלטה על פרויקטי Rogue Clouds הן רצון לחסוך זמן וכסף.
 
בעיות גיבוי והתאוששות בענן
הענן מסבך גיבוי והתאוששות. מרבית הארגונים משתמשים בשלושה או יותר פתרונות לגיבוי נתונים פיזיים, וירטואליים ונתוני ענן – מה שמוביל לעלויות הדרכה גדלות, אי-יעילות IT  ולסיכונים.
יתר על כן, 43 אחוז מהארגונים איבדו נתונים בענן (47 אחוז מהארגונים ו- 36 אחוז מ- SMBs), ומרביתם (68 אחוז) חוו כשלי התאוששות נתונים.
לבסוף, מרבית המשיבים רואים התאוששות ענן כתהליך איטי ומפרך. רק 32 אחוז מדרגים אותו כמהיר, ו- 22 אחוז מעריכים כי יידרשו שלושה ימים או יותר כדי להתאושש מאובדן קטסטרופלי של נתונים בענן.
 
אחסון ענן בלתי יעיל
אחד היתרונות המרכזיים של אחסון ענן הוא פשטות הקצאתו. לפעמים פשטות זאת מובילה לאחסן ענן בלתי יעיל.
כללית, ארגונים שואפים לשמור שיעור ניצולת אחסון של למעלה מ- 50 אחוז.
לפי הסקר, ניצולת אחסון ענן נמוכה באופן מפתיע – 17 אחוז. יש הבדל עצום בתחום זה בין ארגונים (המנצלים 26 אחוז של האחסון שלהם) ו- SMBs (7 אחוזים בלבד). בנוסף, כמחצית מודים כי מעט מאוד מנתוני הענן שלהם, אם בכלל, אינם כפולים (דה-דופליקציה), מה שמגדיל את הבעיה.
 
דאגות לנושאי ציות ו- eDiscovery
לפי הסקר, 49 אחוז מהארגונים מודאגים מעמידה בדרישות ציות (Compliance) בענן, ומספר גדול קצת יותר (53 אחוז) מודאגים מאי יכולת להוכיח כי עמדו בדרישות ציות-ענן. דאגה זאת למידע בענן הנה מבוססת, מאחר ש- 32 אחוז מהארגונים נקנסו על הפרות פרטיות בענן.
eDiscovery יוצר לחץ נוסף על עסקים למצוא במהירות את המידע הנכון. שליש מהעסקים מדווחים על קבלת דרישות eDiscovery לנתוני ענן. מתוכם, שני שלישים לא עמדו בלוחות הזמנים שנדרשו מהם ל- eDiscovery מהענן, מה שמוביל לקנסות ולסיכונים משפטיים.
 
בעיות נתונים במעבר
לארגונים יש סוגים שונים של נכסים בענן – כמו משאבי Web, עסקים או יישומים – הדורשים הסמכת SSL  להגנה על נתונים במעבר, בין אם זה מידע אישי או פיננסי, טרנזאקציות עסקיות ואינטראקציות מקוונות אחרות.
הסקר מראה כי חברות מצאו שניהול הסמכות SSL  רבות הנו מורכב ביותר: רק 27 אחוז מדרגים ניהול הסמכותSSL  ענן כקלות, ו- 8 אחוזים אמרו כי הם אפילו לא מנסים לנהל את הסמכות הענן שלהם.
 
ניתן למנוע בקלות עלויות סמויות
הסקר מראה כי להתעלמות מעלויות סמויות אלה יש השפעה מזיקה רצינית על עסקים. עם זאת, בעיות אלה יכולות להיות מטופלות בקלות עם תכנון, הטמעה וניהול זהירים:
  • מיקוד מדיניות במידע ואנשים, לא בטכנולוגיות או פלטפורמות.
  • חינוך, ניטור ואכיפת מדיניות.
  • אימוץ כלים שאינם תלויים בפלטפורמה.
  • ביטול כפילויות נתונים בענן.
 
לסקר המלא:

שתף

אודות מחבר

ITportal

כל מה שמעניין בעולם הטכנולוגיה, סלולר, חומרה, אחסון, אנשים, מינויים ועוד. בפורטל כתבות על חברות ישראליות וגם סקירות רבות מחו"ל.


שינוי גודל גופנים
ניגודיות