האם כבישים חכמים עולים על דרך המלך?

0

פקקים ועומסי תנועה יכולים לערער גם את שלוותו של הנהג הרגוע ביותר ולצערנו רובנו חווים אותם על בסיס קבוע. בשנים האחרונות אנו עדים לניסיונות והצלחות ברחבי העולם המערבי להטמעתה של טכנולוגיה חכמה, שאולי תשנה את כללי המשחק

נהיגה בדרכים עמוסות במיוחד או הזדחלות איטית בקצב של מטר בדקה יכולה להעביר גם אדם רגוע במיוחד על דעתו. אך לבד מרמת העצבים העולה, עומסי התנועה פוגעים באופן ישיר בכלכלה – הם גורמים לבזבוז דלק ומכאן לגידול בזיהום האוויר, מאיצים את הבלאי ומייקרים את תחזוקת כלי הרכב. חלקנו אולי כבר השלמנו עם קיומם של הפקקים, אך בשנים האחרונות אנו עדים לניסיונות והצלחות ברחבי העולם המערבי להטמעתה של הטכנולוגיה בתשתיות לטובת הקלה בעומס.


ה-
OECD קבע: ישראל היא במקום הראשון בפקקים

הפקקים הללו שכולנו מכירים מיצבו את ישראל כמדינה הצפופה ביותר בקרב מדינות ה-OECD (הארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי) בכבישים: מדו״ח מרכז המידע והמחקר של ה-OECD שיצא בחודש מרץ השנה עולה, כי בישראל ישנם 2,700 כלי רכב על כל ק״מ כביש, זאת לעומת 773 מכוניות לק״מ כביש בממוצע במדינות החברות בארגון. נתונים אלו עולים בקנה אחד עם דו״ח איגוד יבואני הרכב שהתפרסם בתחילת השנה, לפיו נמכרו בישראל 286,728 מכוניות חדשות ב-2016. הגידול השנתי בשיעור של 13% מביא את מספר כלי הרכב בישראל ל-3.24 מיליון, בהם למעלה מ-2 מיליון כלי רכב פרטיים. בדו״ח ה-OECD צוינה גם ההשקעה הנרחבת בסלילת כבישים וגידול של כ-150 ק״מ בשנה בממוצע. אך למרות אלו ״צפוי שקצב הגידול בנסועה השנתית יהיה מהיר יותר, אם לא תהיה השקעה בפתרונות של תחבורה ציבורית מתקדמת, והצפיפות בכבישים תמשיך ותגדל״.

לכאורה נוצר פרדוקס: רוב הציבור יעיד שהוא מתקשה לסגור את החודש ומתלונן על יוקר המחייה, אך מאידך נראה שרבים מצליחים לרכוש רכב חדש, הכיצד? התשובה לכך טמונה בסיוע מימוני – בשנים האחרונות ישנו גידול בעסקאות ליסינג, כמו גם בפתרונות מימון לרכב חדש, אפשרויות השכרת רכב לתקופה מוגבלת ועוד. בפני הנהגים עומדת האפשרות ליהנות מ-100% מימון לרכב או להשכיר אותו על בסיס חודשי ואף לשדרג אותו אחת לכמה שנים. אך בעוד לנו כצרכנים יש אפשרויות רבות, כנהגים אנחנו עדיין תקועים בפקק.


בעיה ישנה – פתרונות חדישים

במדינות אחרות החברות בארגון לשיתוף פעולה כלכלי עושים שימוש במגוון כלים להתמודד עם בעיות דומות, וכך תמצאו אגרות גודש בכניסה למרכזי ערים, כבישי אגרה מהירים בתשלום, תשתיות לאופניים בערים ומחוצה להן, כמו גם הוספת נתיבי וכלי תחבורה ציבורית בהם גם רכבות. ההשקעה בתשתיות אינה נעצרת בסלילת הכבישים עצמם אלא גם בטכנולוגיה הנלווית. בדיוק כפי שהמכוניות הופכות חכמות משנה לשנה, כך גם החיישנים ומצלמות התנועה, המערכות הממוחשבות המפענחות נתונים בזמן אמת, הרמזורים ומנגנוני הגבייה בכבישי האגרה.

דוגמה קטנה לכך אצלנו ניתן למצוא בנתיב המהיר בכביש 1, שנפתח לתנועה בינואר 2011. בנתיב שנועד לשרת עד 1,600 כלי רכב בשעה, מופעל אלגוריתם ״מתקדם וייחודי, שתפקידו לאמוד את רמת הפקקים מדי בוקר בכניסה לעיר”, כך לדברי מנהל התפעול של הנתיב המהיר שהתראיין החודש לידיעות אחרונות: "על ידי סנסורים שמוצבים לאורך הנתיב המהיר וכביש 1, עד נתיבי איילון, המערכת בוחנת את כמות כלי הרכב ואת מהירות הנסיעה״, מספר הראל חנין ומסביר, כי נתונים אלו משמשים לקביעת רמת העומס בכביש לאורך כל היום, ומערכת ניהול התנועה קובעת את מחיר הנסיעה בנתיב כך שימנע עומס יתר.

עומדים בפקקים? אל דאגה הטכנולוגיה כבר רצה

על השולחן של משרד התחבורה מונחת תכנית עבודה לשנים הקרובות הכוללת בין היתר סלילת נתיבי תחבורה ציבורית וכבישים בינעירוניים, הפעלת הרכבת הקלה בת״א, חשמול מסילות הרכבת וסלילת כבישי אופניים. הפרויקטים השונים, שאמורים לשאת פרי בעוד כמה שנים, אינם לוקחים בחשבון את האפשרויות הטכנולוגיות המתקדמות שבמקומות אחרים בעולם כבר נעשה בהן שימוש.
עד שנת 2022 צפוי להגיע שוק הכבישים והגשרים החכמים בעולם לשווי של 2,660 מיליון דולר, כך על פי דו״ח Worldwide Smart Roads and Bridges Market, שפורסם בתחילת השנה. התרבות כלי הרכב, העלייה בעומסי התנועה והגידול במספרן של תאונות הדרכים כבר מובילים ממשלות וארגונים ברחבי העולם להשקיע בפיתוחה של תשתית דיגיטלית. לטענת מחברי הדו״ח, המשך פיתוחה של טכנולוגיה חכמה מבוססת חיישנים וכניסתן של מכוניות חכמות ואוטומטיות לשוק התחבורה, יהפכו אותו לאחד השווקים המתעוררים בחמש השנים הקרובות.

 

עם כל הכבוד ל-13 הקילומטרים של הנתיב המהיר שלנו, בתור אומת הסטרטאפ יש לנו עוד כברת דרך. באיטליה, למשל, כבר עובדים על כביש חכם של 400 ק״מ, בצרפת חנכו בשנה שעברה כביש סולרי שצפוי בתוך כמה שנים גם לספק חשמל לכ-5,000 בתים במדינה. לצד עדכונים שוטפים באמצעות כלי התקשורת או אפליקציות ניווט חכמות (תוצרת הארץ), דרושה לנו מהפכה טכנולוגית בתשתיות, כזו שתשים אותה באותו הנתיב עם מדינות המערב. ההון האנושי כבר נמצא בידינו, עכשיו נותר רק לרתום אותו ולהעניק תקציבים הולמים לנושא.


שתף

אודות מחבר